راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

کپی برابر اصل وزارت امور خارجه ایران چیست؟

وزارت امور خارجه ایران در داخل و خارج از کشور برخی از مدارک را کپی برابر اصل می کند. در ادامه نحوه کپی برابر با اصل مدارک و شرایط آن را می خوانید.

در این مقاله می خوانید:

کپی برابر با اصل اسناد و مدارک توسط سفارت و کنسولگری ها

تصویر برابر با اصل مدارک و اسناد متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران مانند: شناسنامه، گذرنامه، سند ازدواج و طلاق، سند مالکیت، مدارک تحصیلی، گواهینامه رانندگی، و… با استفاده از کلیشه فتوکپی برابر با اصل، درج تاریخ روز، مهر (ژلاتینی) و با پرداخت هزینه مربوطه برابر با اصل می‌شوند.

برابر با اصل نمودن تصویر هر گونه مدرک یا سند متعلق به دولت‌های خارجی مجاز نبوده و تنها درصورت ارتباط (اداری یا حقوقی) مدرک یا سند با دولت جمهوری اسلامی ایران (با تشخیص مأمور کنسولی) پس از تأیید یا برابر با اصل نمودن آن (ها) توسط مقامات ذیصلاح کشور صادر کننده مورد تایید قرار خواهند گرفت.

آدرس و تلفن دفاتر نمایندگی های وزارت امورخارجه در شهرستان ها

دریافت کپی برابر با اصل وکالتنامه از وزارت خارجه در ایران

وکالتنامه‌های صادره در خارج از کشور در ساختمان مرکزی وزارت امورخارجه در تهران و دفاتر شهرستان‌ها کپی برابر اصل می‌شوند.

نحوه درخواست تحویل کپی برابر اصل به وکیل و یا هر فرد دیگر

۱- فرد متقاضی در مرحله پایانی تنظیم وکالتنامه/ گواهی امضاء در سامانه میخک عبارت زیر را مشاهده می‌کند:

«آیا تمایل دارید کپی برابر اصل وکالت نامه به شخص مورد نظر شما (وکیل و یا هر فرد دیگری) در اداره تایید اسناد وزارت امورخارجه در تهران و یا دفاتر استانی آن تحویل داده شود؟»

در صورتی که متقاضی گزینه «رد» را انتخاب نماید، پس از درج کد امنیتی، سامانه درخواست فرد متقاضی را ثبت و کد رهگیری صادر می‌نماید.

۲- در صورت انتخاب گزینه «تائید»، چنانچه شخص تحویل گیرنده متفاوت از شخص وکیل باشد، متقاضی می‌بایستی نام، نام خانوادگی و شماره ملی شخص تحویل گیرنده را در فیلدهای مربوطه وارد نماید. پس از ثبت، کد رهگیری صادر می‌شود.

۳- برای متقاضی این امکان فراهم شده است که انتخاب کند، نسخه کپی برابر اصل به وکیل و یا شخص دیگری و یا یکی از دو نفر (وکیل و یا فرد دیگری) فقط یک نسخه تحویل گردد.

نکته مهم درخصوص درخواست کپی برابر با اصل

در سایت سفارت ایران در مونیخ درباره این درخواست نکته ای به شرح زیر آمده است:

– درصورتی که تقاضای ارسال به ایران را در سامانه ثبت کرده باشید. تصویر وکالتنامه یا … در ایران با مهر کپی برابر اصل تحویل فردی که تعیین نموده اید خواهد شد. در این وضعیت نسخه اصل  از وکالتنامه تایید شده به شما تحویل نخواهد شد. اما اگر درخواست تحویل وکالتنامه یا … در مرکز را نداده باشید، اصل سند تایید و ممهور و ثبت شده در محل نمایندگی تحویل متقاضی امضا کننده خواهد شد که به نحو مقتضی نسبت به ارسال آن به ایران اقدام کند.(در این حالت تصویر آن به ایران ارسال نمی شود و به کسی تحویل نخواهد شد) 

اطلاعیه بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در  لاهه در این رابطه به شرح زیر است:

نظر به سئوال برخی از هموطنان مبنی بر چگونگی درخواست کپی برابر با اصل مدارک هویتی ایرانی، به اطلاع می رساند:

چنانچه متقاضی این مدرک برابر با اصل شده را جهت مقامات ذیصلاح در کشور هلند نیاز داشته باشد، نیازی به اخذ کد رهگیری در سامانه میخک نمی باشد. 

نکته مهم
اگر متقاضی خواهان اخذ برابر با اصل مدارک هویتی ایرانی (شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه و…) برای مقامات ذیصلاح در داخل کشور باشد آنگاه می بایست نسبت به اخذ کد رهگیری در سامانه میخک (در بخش سجلات، قسمت برابر با اصل  اقدام  نماید)

در این مورد لازم است دو اقدام زیر نیز صورت گیرد:

۱- شخص تحویل گیرنده در ایران مشخص گردد.

۲- فرد انتخاب شده با  اصل مدرک هویتی ایرانی (شناسنامه، گذرنامه…) به اداره تأیید اسناد وزارت امور خارجه و یا دفاتر امور خارجه در مراکز استانها به منظور دریافت کپی برابر با اصل آن مدارک مراجعه  نماید .

بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران –  لاهه

بیشتر بخوانید:

سوالات متداول

آیا امکان دریافت دوباره کپی برابر اصل وکالتنامه در صورت مفقودی فراهم است؟

کپی برابر اصل وکالتنامه برای هر شماره رهگیری یک بار قابل انجام خواهد بود و در صورت مفقود شدن، امکان ارائه مجدد «نسخه کپی برابر اصل» میسر نمی‌باشد.

جهت دریافت وکالتنامه از وزارت امور خارجه به کجا مراجعه کنیم؟

اگر در تهران هستید به ساختمان وزارت خارجه در میدان امام خمینی و در شهرستان ها به نمایندگی های استانی وزارت امورخارجه ایران.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.