راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

سفارت ایران در عمان

سفارت ایران در عمان کلیه خدمات کنسولی ایرانیان مقیم و ساکن این کشور را انجام می‌دهد. در حال حاضر ایرانیان بسیاری در این کشور زندگی می‌کنند که نیازمند خدمات کنسولی هستند. در ادامه مقاله با کلیه خدمات کنسولی سفارت ایران در عمان و همچنین سامانه میخک عمان آشنا می‌شوید.

جهت دریافت کد رهگیری سامانه میخک و مشاوره در خصوص امور کنسولی با کلیک بر روی دکمه واتساپ با ما تماس بگیرید.

فهرست

گذرنامه در سفارت ایران در عمان

برای کلیه کارهای کنسولی از جمله امور مربوط به صدور و تمدید گذرنامه ابتدا می‌بایست در سامانه میخک ثبت نام کرد. سپس در بخش مربوط به گذرنامه اطلاعات و فرم‌های لازم را تکمیل کرده و پس از دریافت کد رهگیری مربوطه همراه با مدارک لازم به سفارت مراجعه کرد.

مدارک مورد نیاز:

  • تکمیل فرم صدور گذرنامه
  • ارائه اصل گذرنامه فعلی و یک سری فتوکپی از صفحات ۲ و۳ و صفحه دارای مهر آخرین خروج از کشور و صفحه آخرین مهر اجازه اقامت معتبر در کشور محل اقامت
  • ارائه اصل شناسنامه جمهوری اسلامی ایران و فتوکپی از کلیه صفحات (شناسنامه افراد بالای ۱۵ سال باید عکسدار باشد)
  • سه قطعه عکس بیومتریک ۴*۳ جدید تمام رخ، از روبرو، بدون کلاه و عینک، برای خانم‌ها با رعایت حجاب کامل اسلامی
  • ارائه کارت پایان خدمت سربازی و یا برگ معافیت از خدمت سربازی برای مشمولین
  • ارائه فتوکپی کارت شناسائی ملی (درصورت نداشتن کارت ملی به قسمت مربوطه مراجعه شود)
  • ارائه اصل رسید پرداخت هزینه صدور گذرنامه براساس جدول هزینه‌های کنسولی
  • تکمیل فرم اجازه خروج برای بانوان متاهل – ولی (پدر، جد پدری و یاقیم) برای فرزندان زیر ۱۸سال

بیشتر بخوانید: اطلاعات لازم درباره صدور، تمدید و تعویض گذرنامه و پاسپورت

سفارت ایران در عمان

وکالتنامه در سفارت ایران در مسقط

از مهم‌ترین اموری که بسیاری از ایرانیان خارج از کشور به آن نیاز پیدا می‌کنند ثبت وکالت نامه در سفارت است. انواع وکالتنامه در سفارت ایران در عمان – مسقط از جمله وکالت طلاق، وکالت خرید و فروش و انواع وکالت بانکی و اداری تنظیم و صادر می‌شود. غیر از سفارت هیچ نهاد دیگری مانند دفاتر اسناد رسمی و غیره در کشورهای خارجی متولی صدور وکالتنامه نمی‌باشند.

مراحل صدور وکالتنامه در سفارت ایران در عمان

  • ثبت نام در سامانه میخک
  • ثبت وکالت در سامانه میخک و گرفتن کد رهگیری
  • مراجعه به سفارت و تائید و ثبت وکالت در سفارت

بیشتر بخوانید: هزینه وکالت نامه در خارج از کشور

دیگر امور کنسولی (ازدواج طلاق، شناسنامه و…)

تقریبا برای اکثر امور کنسولی مانند ثبت ازدواج، طلاق، شناسنامه و… می‌بایست در سامانه میخک ثبت نام کرده و پس از دریافت کد رهگیری مربوطه به سفارت مراجعه کرد. در سایت آشنایی با خدمات کنسولی وزارت امورخارجه ایران به آدرس https://econsulate.mfa.ir مدارک و شرایط لازم برای پیگیری و انجام کلیه امور کنسولی به تفکیک موارد آمده است.

سامانه میخک عمان چیست؟

لازم به توضیح است که سامانه میخک یک سامانه سراسری است و چیزی به عنوان سامانه میخک هر یک از کشورها به طور مستقل و مجزا وجود ندارد. آدرس تنها سامانه میخک رسمی وزارت امورحارجه ایران https://mikhak.mfa.gov.ir می‌باشد. برخی سایت‌ها به اشتباه آدرس سایت رسمی سفارت ایران در عمان را https://oman.mfa.gov.ir به عنوان سامانه میخک عمان معرفی کرده اند.

ترجمه و تایید گواهینامه رانندگی ایرانی و اخذ گواهینامه عمان

مدارک لازم جهت ترجمه و تایید گواهینامه رانندگی ایرانی و اخذ گواهینامه عمان:

۱) مراجعه به بخش کنسولی سفارت و تکمیل فرم درخواست

۲) ارائه اصل گواهینامه معتبر ایران

۳) ارائه اصل گذرنامه

۴) ارایه اصل فیش بانکی به مبلغ ۹ ریال عمان از بانک صادرات شعبه الخویر مسقط

پس از ترجمه مدرک در سفارت، متقاضی باید برای تایید آن به وزارت خارجه عمان مراجعه و سپس با انجام معاینه چشم در مراکز معتبر عمان، به اداره راهنمایی و رانندگی (مرور) مراجعه نماید.

شایان ذکر است افرادی که با ویزای توریستی وارد عمان می‌شوند، با همراه داشتن اصل گواهینامه ایرانی یا گواهینامه بین المللی، قادر به رانندگی در کشور عمان می‌باشند. هموطنان عزیز دقت داشته باشند که به محض اخذ اقامت کشور عمان، لازم است برای اخذ گواهینامه عمانی اقدام نمایند.

آدرس، تلفن و ساعات کاری سفارت ایران در عمان

آدرس: سفارت جمهوری اسلامی ایران – منطقه سفارتخانه‌ها (حی السفارات) – الخویر- مسقط- سلطنت عمان

تلفن: ۲۴۶۹۶۹۴۴ و ۲۴۶۹۶۹۴۷ – ۰۰۹۶۸
دورنگار: ۲۴۶۹۶۹۴۴ و ۲۴۶۹۶۹۴۷
ساعت کاری: سفارت، ۸ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۷

بخش کنسولی: ۸ تا ۱۲ (ساعت پذیرش ارباب رجوع و پاسخگویی به سئوالات)

ایمیل: iranemb. mct@mfa. gov. ir
کد پستی: PO Box ۳۱۵۵

آخرین اخبار و اطلاعیه های سفارت ایران در عمان

توصیه سفارت ایران در عمان به تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی

سفارت ایران در عمان به تجار و بازرگانان ایرانی توصیه کرد که قبل از هر گونه اقدام به خصوص در رابطه با نقل و انتقال مالی و مشاوره کسب و کار، با جهات رسمی ذیربط از جمله سفارت جمهوری اسلامی ایران در سلطنت عمان مشورت کند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی ایرنا، در متن این اطلاعیه آمده است: « به هموطنان گرامی که علاقه‌مند به سفر و فعالیت اقتصادی اعم از تجارت و یا سرمایه گذاری در سلطنت عمان هستند، توصیه می‌شود قبل از هر گونه اقدام به خصوص در رابطه با نقل و انتقال مالی و مشاوره کسب و کار، با جهات رسمی ذیربط از جمله سفارت جمهوری اسلامی ایران در سلطنت عمان مشورت نمایند.

بدون ‌تردید وعده‌های برخی اشخاص‌ غیر مسئول و متفرقه و یا اطلاعات پراکنده‌ی برخی مؤسسات غیررسمی و یا توصیه‌های کلی و نادرست برخی کانال‌های تلگرامی و یا اینستاگرامی که به دنبال تبلیغات و کسب درآمد بوده و صرفا به منافع خود می‌اندیشند، منبع مطمئن و مسیر قابل اتکائی برای شروع فعالیت اقتصادی و اخذ خدمات مالی یا کنسولی نمی‌باشند.

در این راستا، یک بار دیگر ضمن تأکید بر آمادگی بخش‌های ذیربط این سفارت برای ارائه مشورت‌های لازم به کلیه متقاضیان، شماره تلفن و نشانی کانال‌های اطلاع رسانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سلطنت عمان، بشرح ذیل اعلام می‌گردد:

نشانی وب سایت:
‌‏https://oman.mfa.gov.ir
‌شماره واتساپ سفارت جهت ارسال پیام:
۰۰۹۶۸-۹۸۲۲۳۹۴۱شماره تماس سفارت:
۰۰۹۶۸-۲۴۶۹۶۹۴۴
۰۰۹۶۸-۲۴۶۹۶۹۴۷

درج مهر ورود به عمان

سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط با اعلام شرایط جدید درج مهر ورود به کشور عمان از هموطنان خواست سریعتر نسبت به دریافت کارت اقامت از ارگان‌های ذیربط این کشور اقدام کنند.

در اطلاعیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط (عمان) آمده است: از تاریخ ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ (۷ سپتامبر ۲۰۲۲)، مهر اقامت عمان در گذرنامه اتباع خارجی درج نمی‌شود.

بنابر اعلام وزارت خارجه سلطنت عمان، از تاریخ ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ برابر با ۷ سپتامبر ۲۰۲۲، مهر اقامت در گذرنامه شهروندان خارجی مقیم سلطنت عمان، ثبت نمی‌شود و بجای آن، ملاک احراز اقامت، کارت اقامت (بُطاقه مقیم) و درج مُهر ورود به کشور عمان در گذرنامه است.

بر این اساس، به هموطنانی که با روادید اقامت و یا کار وارد کشور عمان می‌شوند، توصیه می‌شود تا پس از ورود، هر چه سریعتر نسبت به دریافت کارت اقامت (بُطاقه مقیم) از ارگان‌های ذیربط این کشور اقدام کنند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط، مدارک لازم جهت ترجمه و تایید گواهینامه رانندگی ایرانی و اخذ گواهینامه عمان را به شرح زیر اعلام کرده است:

مدارک لازم جهت ترجمه و تایید گواهینامه رانندگی  ایرانی و اخذ گواهینامه عمان:

 ١) مراجعه به بخش کنسولی سفارت و تکمیل فرم درخواست

٢) ارائه اصل گواهینامه معتبر ایران

٣) ارائه اصل گذرنامه

۴) ارایه اصل فیش بانکی به مبلغ ۹ ریال عمان از بانک صادرات شعبه الخویر مسقط

 پس از ترجمه مدرک در سفارت، متقاضی باید برای تایید آن به وزارت خارجه عمان مراجعه و سپس با انجام معاینه چشم در مراکز معتبر عمان، به اداره راهنمایی و رانندگی ( مرور ) مراجعه نماید.

 شایان ذکر است افرادی که با ویزای توریستی وارد عمان می‌شوند، با همراه داشتن اصل گواهینامه ایرانی یا گواهینامه بین المللی، قادر به رانندگی در کشور عمان می‌باشند. هموطنان عزیز دقت داشته باشند که به محض اخذ اقامت کشور عمان، لازم است برای اخذ گواهینامه عمانی اقدام نمایند. 

بیشتر بخوانید: ترجمه گواهینامه رانندگی در سفارت ایران

سوالات متداول

سامانه میخک عمان چیست؟
وزارت امورخارجه ایران فقط یک سامانه سراسری و یکپارچه کنسولی به نام سامانه میخک دارد و کشورهای مختلف سامانه مجزایی ندارند. آدرس سامانه میخک و آدرس سایت رسمی سفارت ایران در عمان در این مقاله آمده است.

چه نوع وکالتنامه‌هایی در سفارت ایران صادر می‌شود؟
کلیه وکالتنامه‌ها در سفارت ثبت و تائید می‌شوند. تفاوتی بین وکالت نامه‌های از جهت تائید آن‌ها وجود ندارد و فقط هزینه انواع وکالت نامه‌ها مختلف است.

۴.۸/۵ - (۵ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.