راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

نحوه گرفتن کد رهگیری از سامانه میخک

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، چند سالی است که سامانه اینترنتی «مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی» (میخک) را برای امور کنسولی ایرانیان خارج از کشور راه اندازی کرده است.

در حال حاضر نیز امور کنسولی مانند گرفتن وکالتنامه یا گذرنامه از سفارت یا کنسولگری‌ها نیز فقط با ثبت نام در سایت میخک به نشانی mikhak. mfa. gov. ir و در مرحله بعدی گرفتن کد رهگیری در آن میسر می‌باشد.

در همین رابطه اطلاع از نحوه گرفتن کد رهگیری از سامانه میخک یکی از نیازهای ایرانیان در خارج از کشور است که در این مقاله آنرا آموزش می‌دهیم.

سایت راهش آمادگی دارد تا ثبت نام در سامانه میخک و گرفتن کد رهگیری شما را انجام دهد، کافی است با ما تماس بگیرید.

فهرست مطالب:

کد رهگیری سامانه میخک چیست از کجا بگیریم؟

کدرهگیری سامانه میخک، یک کد ایترنتی شامل یک سری اعداد و حروف است که پس از ثبت از ثبت نام در سامانه میخک و ثبت درخواست امورکنسولی در این سامانه صادر می‌شود. کد رهگیری از دو طریق به شخص متقاضی امورکنسولی مانند درخواست وکالت نامه از سفارت یا تمدید گذرنامه در کنسولگری ارائه می‌شود.

شیوه اول: تحویل کدرهگیری در سامانه میخک
بعد از اینکه شما در سامانه میخک درخواست خود را به عنوان مثال، تمدید گذرنامه در سفارت را ثبت کردید در داخل همان سامانه میخک کد رهگیری بعد از ثبت نهایی در قالب یک فایل PDFبه شما داده می‌شود.

شیوه دوم: گرفتن کد رهگیری ازایمیل
با توجه به این که شرط ثبت نام در سامانه میخک، داشتن یک ایمیل شخصی است و با همان ایمیل نیز می‌توانید ثبت نام در سامانه میخک را انجام دهید، بعد از ثبت درخواست کنسولی یک نسخه از کد رهگیری به همان ایمیل شما ارسال می‌شود.

اطلاعیه سامانه پس از گرفتن کد رهگیری

پس از ثبت درخواست پیام زیر در سامانه میخک نمایش داده می شود:

درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. رسید را دریافت کرده و با در دست داشتن آن به نمایندگی مربوطه مراجعه نمایید. متقاضی محترم برای پیگیری درخواست خود حداکثر ظرف ۹۰ روز به نمایندگی مراجعه یا تماس بگیرید. در صورت‌عدم مراجعه، درخواست شما بایگانی شده و باید مجددا درسامانه درخواست جدیدی ثبت نمایید

آموزش ثبت نام در سامانه میخک

بخش کنسولی سفارت ایران در سوئد– استکهلم، فیلم آموزشی زیرا را برای ثبت نام در سامانه میخک تولید و منتشر کرده است:

آموزش ثبت نام در سامانه میخک

چه کارهایی در سفارت بدون کد رهگیری انجام می‌شود؟

اکثر کارهای کنسولی به عنوان مثال گرفتن وکالت نامه از سفارت ایران در لندن، یا تمدید گذرنامه در سفارت ایران پاریس حتما به کد رهگیری نیاز دارند. به طور کلی در امور کنسولی اصل بر داشتن کد رهگیری است. اما برخی امور کنسولی در برخی از سفارت‌ها بدون نیاز به کد رهگیری سامانه میخک می‌باشد. به عنوان مثال در سفارت ایران در لندن درخواست ترجمه مدارک، تعویض شناسنامه و همچنین امور نظام وظیفه و کفالت بدون کدرهگیری است.

بدون کد رهگیری نوبت گیری چگونه است؟

در سامانه نوبت گیری وزارت امورخارجه به آدرس https://appointment.mfa.gov.ir دو بخش مجزا برای گرفتن نوبت مراجعه به سفارت وجود دارد. یک بخش درخواست نوبت دهی با کد رهگیری است و بخش دیگر خدمات بدون کد رهگیری. در بخش خدمات بدون کد رهگیری اگر نام سفارت یا کنسولگری محل زندگی خود را وارد کنید لیست خدماتی که بدون کد رهگیری انجام می‌شود قابل رویت است.

سامانه میخک

نکات مهم در خصوص گرفتن کد رهگیری

  • پس از دریافت کدرهگیری سامانه میخک، حتما اطلاعات وارده در آنرا مانند سفارت یا کنسولگری‌ای که می‌خواهید مراجعه کنید و همچنین نام و مشخصات خود را چک کنید.
  • با توجه به این که کدرهگیری هم در صندوق پستی شما موجود است و هم پس از اتمام ثبت امور کنسولی مانند گرفتن وکالت نامه از سفارت به شما تحویل داده می‌شود اما این دو با هم هیچ تفاوتی ندارند و در حقیقت یک فایل مشابه است و نیازی نیست که هر دو را دانلود و ذخیره کنید.
  • برای مراجعه به سفارت معمولا توصیه می‌شود از کدرهگیری یک نسخه پرینت بگیرید و در مراجعه به سفارت یا کنسولگری همراه خود داشته باشید.
  • برخی از سفارت‌ها برای مراجعه علاوه بر داشتن کد رهگیری، رسید نوبت گیری نیز می‌خواهند. برای دریافت رسید نوبت گیری نیز ابتدا داشتن کد رهگیری میخک لازم است و فقط با داشتن این کد می‌توان در سامانه نوبت گیری وزارت امورخارجه وارد شد و انتخاب نوبت کرد.

مقالات مرتبط

سوالات متداول

کدرهگیری سامانه میخک را از کجا بگیریم؟

برای گرفتن کد رهگیری از سامانه میخک ابتدا می‌بایست در این سامانه ثبت نام کنید، بعد از ثبت نام با انتخاب خدمتی که می‌خواهید به عنوان مثال تمدید گذرنامه و وارد کردن اطلاعات خواسته شده و بارگذاری مدارک خواسته شده در مرحله نهایی سایت میخک به شما کد رهگیری می‌دهد.

تفاوت کد رهگیری سامانه میخک با رسید نوبت دهی چیست؟

کد رهگیری سامانه میخک بعد از ثبت درخواست امور کتسولی مانند گرفتن وکالت نامه از سفارت توسط سایت میخک ارایه می‌شود، اما رسید نوبت دهی برای سفارت‌هایی که نوبت گیری در آن‌ها الزامی است با داشتن کد رهگیری میخک در سایت نوبت دهی وزارت خارجه به آدرس https://appointment.mfa.gov.ir صادر می‌شود

۵/۵ - (۱ امتیاز)
2 نظرات
  1. سونیا سیری می گوید

    سلام ببخشید برای بچه متولد شده در کانادا چطور میتونم شناسنامه و پاسپورت ایرانی بگیرم

  2. سارا نف می گوید

    با سلام ‌درود خدمت شما
    من اختیار به وکالتنامه دارم ولی کارت ملی ندارم ونمیتوانم وارد سامانه میخک شوم بنابراین وقت هم نمیتوانم بگیرم
    لطفا مرا راهنمایی بفرمایید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.