راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

اطلاعات کامل از پاسپورت آلمانی

گذرنامه آلمانی، تسهیلات و اعتبار آن

گذرنامه و یا همان پاسپورت آلمانی برای اتباع آلمان (به عنوان مثال G01E) به منظور سفرهای بین المللی صادر می شود. گذرنامه آلمانی، علاوه بر آی دی کارت آلمانی و سند مسافرت اضطراری آلمان (به نام “Reiseausweis als Passersatz”)، تنها مدرک رسمی رسمی دیگری است که مقامات آلمانی به طور معمول به عنوان مدرک هویت از شهروندان آلمانی می پذیرند.

آنها علاوه بر اثبات هویت و فرض ملیت آلمانی، روند تأمین کمک از مقامات کنسولی آلمان در خارج از کشور (یا سایر اعضای اتحادیه اروپا در صورت عدم حضور یک مرکز کنسولی آلمان) را تسهیل می کنند. پاسپورت های آلمانی ده سال (برای افراد بالای ۲۴ سال) یا شش سال (برای افراد زیر ۲۴ سال) اعتبار دارند و طرح استاندارد شده و طراحی قرمز شرابی را با سایر پاسپورت های اتحادیه اروپا به اشتراک می گذارند.

هر شهروند آلمانی نیز شهروند اتحادیه اروپا است. پاسپورت همراه با کارت هویت ملی، حق رفت و آمد و اقامت رایگان در هر یک از کشورهای اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس را می دهد.

Reisepass 2017.jpg
پوشش جلویی پاسپورت آلمانی

زمان پردازش

زمان پردازش پاسپورت آلمانی معمولاً ۴ تا ۶ هفته است، اما اگر قبل از ساعت ۱۱ صبح پردازش شود، می توان با استفاده از سرویس اکسپرس آن را در سه روز صادر کرد.

بیشتر بخوانید: تمدید پاسپورت ایرانی در آلمان

مشخصات ظاهری پاسپورت آلمانی

پاسپورت های آلمانی از ۱ ژانویه ۱۹۸۸ از طرح استاندارد گذرنامه اتحادیه اروپا پیروی می کنند، با پوشش قرمز شرابی و عقاب آلمانی که در مرکز جلد جلویی آن نقش بسته است. در ۲۳ فوریه ۲۰۱۷، آلمان از طرح گذرنامه جدید رونمایی کرد که از ۱ مارس ۲۰۱۷ مورد استفاده قرار گرفت. کلمات Europäische Union (به آلمانی به معنای اتحادیه اروپا) و Bundesrepublik Deutschland (به آلمانی به معنای جمهوری فدرال آلمان) در بالای نشان نشان داده شده است.

کلمات “Reisepass” (به آلمانی برای پاسپورت مسافرتی) و “Passport” و “Passeport” (به ترتیب انگلیسی و فرانسوی که با فونت کوچکتر چاپ شده اند) در زیر ظاهر می شوند. گذرنامه های آلمانی معمولاً ۳۲ صفحه هستند. نسخه ۴۸ صفحه ای برای مسافران مکرر می تواند در صورت درخواست صادر شود. صفحه اطلاعات هویتی دو صفحه اول پاسپورت آلمانی دارای لمینت امنیتی هستند و صفحه دوم شامل اطلاعات زیر است:

  • عکس صاحب پاسپورت
  • نوع سند (P = پاسپورت)
  • کد کشور صادر کننده (D = آلمان)
  • شماره پاسپورت (۹ رقم الفبایی، به عنوان مثال C3JJ4789L، انتخاب شده از اعداد ۰-۹ و حروف C، F، G، H، J، K، L، M، N، P، R، T، V، W، X، Y، Z. بنابراین، “۰” نشان دهنده عدد است، نه حرف “O”. اولین کاراکتر همیشه یک حرف است.)
  • نام خانوادگی
  • نام در هنگام تولد
  • اسامی داده شده
  • تاریخ تولد
  • جنسیت
  • ملیت
  • محل تولد
  • تاریخ صدور
  • تاریخ انقضا
  • مرجع صادر کننده گذرنامه
  • امضای مالک (_______)

طبق استاندارد ۹۳۰۳ ایکائو، صفحه با یک منطقه قابل خواندن با ماشین ۲ خطی به پایان می رسد. کد کشور مانند کد کشور استاندارد آلمان DEU نیست (طبق ISO 3166-1 آلفا-۳)، اما D. فقط کد کشور/شهروندی که شامل ۳ حرف نیست.

در نوامبر ۲۰۰۱، ویژگی به اصطلاح Identigram [پیوند مرده] اضافه شد – تعدادی از عناصر امنیتی هولوگرافی، از جمله یک عقاب سه بعدی، یک کپی هولوگرافیک از تصویر دارنده (به اصطلاح تصویر سایه هولوگرافی)، یک هولوگرافیک، کپی منطقه قابل خواندن توسط ماشین، ریزچاپ هولوگرافیک و عناصر سینماتیک.

صفحه اول پاسپورت آلمانی

لیست پایین گذرنامه

  • اقامتگاه
  • قد
  • رنگ چشم (به زبان آلمانی)
  • نام مذهبی یا نام مستعار
عکس پاسپورت آلمان
عکس پاسپورت آلمان

صفحه اطلاعات پاسپورت آلمانی به چه زبانی است؟

زبان ها صفحه داده/صفحه اطلاعات به زبان آلمانی، انگلیسی و فرانسوی چاپ شده است. در جلد دوم (صفحه اطلاعات) و صفحه ۲، ۴، ۵، و ۳۲ یا ۴۸ همه ۲۴ زبان رسمی از اتحادیه اروپا وجود دارد که اطلاعات را به سایر زبان های اتحادیه اروپا توصیف می کنند، برای مثال کلمه رومانیایی برای مرجع Autoritatea emitentă است. (گذرنامه آلمانی صفحه ۴/۵ شماره ۹)

داخل گذرنامه آلمانی

مدارک مورد نیاز برای درخواست پاسپورت آلمانی چه مواردی را شامل میشود؟

مدارک مورد نیاز برای درخواست پاسپورت (بزرگسالان) در خارج از آلمان فرم درخواست تکمیل شده دو عکس گذرنامه اخیر مشابه، سازگار با بیومتریک، شناسنامه شما (محضری) با اطلاعات مربوط به محل دقیق تولد و یک کپی از آن.

در صورت ازدواج، مطلقه یا بیوه، سند ازدواج، حکم طلاق یا گواهی فوت همسر و یک نسخه از آن.

در صورتی که نام خانوادگی شما در شناسنامه و گذرنامه شما یکسان نیست، مدرکی مبنی بر تغییر نام خود ارائه دهید. ممکن است لازم باشد که نام خود را اعلام کنید.

تاییدیه لغو ثبت نام (“Abmeldebescheinigung”) از محل اقامت آلمان در صورتی که در گذرنامه فعلی به عنوان محل اقامت وارد شده باشد و یک کپی از آن.

اجازه اقامت معتبر و یک کپی از آن.

گواهینامه رانندگی یا قبض آب و برق به نام شما به عنوان اثبات آدرس قانونی و یک کپی از آن.

گواهی دکترای آلمانی شما اگر مایلید مدرک دکترای آلمانی شما در پاسپورت شما درج شود و یک کپی از آن در صورت لزوم، سند تابعیت آلمان و یک کپی از آن.

در صورت داشتن تابعیت دوگانه، اگر برای اولین بار است که به عنوان بزرگسال درخواست می دهید، به پاسپورت آلمانی والدین خود یا گواهی ملیت (“Staatsangehörigkeitsausweis”) نیاز دارید.

انواع پاسپورت آلمانی

پاسپورت آلمان، شهروندی و تابعیت این کشور را به همراه دارد و این آرزوی بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به کشور آلمان را دارند، می باشد. این پاسپورت از معتبرترین پاسپورت ها در دنیا است که با اخذ آن، اجازه ورود به ۱۸۹ کشور بدون ویزا، صادر می شود. پاسپورت آلمان دارای انواع مختلفی از جمله: پاسپورت از طریق تحصیل، پاسپورت از طریق کار، پاسپورت از طریق سرمایه گذاری، پاسپورت از طریق تولد و ازدواج و پاسپورت از طریق پناهندگی می باشد و هرکدام از روش های اخذ پاسپورت آلمان، با شرایط و قوانینی همراه است که برای رسیدن به آن باید ۸ سال انتظار کشید و این انتظار میبایست همراه با رعایت اصول و قوانین باشد.

پاسپورت قرمز المان

همانطور که می دانید افراد زیادی قصد مهاجرت به کشور آلمان را دارند، چراکه این کشور یکی از پررونق ترین کشور های اروپایی بوده و سالانه مهاجرین زیادی را پذیرا می باشد. پاسپورت قرمز المان از پاسپورت های اصلی این کشور بوده و شهروندان این کشور از آن استفاده می کنند. افرادی که از پاسپورت قرمز المان استفاده می کنند می توانند از تمامی خدمات شهروندی کشور آلمان استفاده نمایند. لازم به ذکر است که بسیاری از افراد قصد سفر به آمریکا با پاسپورت آلمان را دارند، در جواب این دسته از دوستان باید بگوییم که برای سفر به آمریکا با پاسپورت آلمان باید از پاسپورت قرمز المان استفاده نمایید.

پاسپورت آبی آلمان

پاسپورت آبی آلمان به مجوزی اطلاق می شود که افراد بعد از پناهندگی، پاسپورت مسافرتی را دریافت خواهند کرد که این گواهی؛ جایگزین  پاسپورت مسافرتی کشور اصلی متقاضی خواهد بود. از آنجایی که این گواهی مسافرتی برای پناهندگان، براساس ماده ۲۸ کنوانسیون ژنو درباره پناهندگان صادر می گردد، با نام کنوانسیون پاس یا پاس آبی، شناخته می شود. افرادی که پناهنده کشور آلمان شده و پاسپورت آبی را اخذ می نمایند، در صورتی که برای اخذ پاسپورت کشورشان به سفارت کشور خود مراجعه کنند، اقامت پناهندگی شان باطل خواهد شد. پاسپورت آبی این امکان را برای افراد ایجاد می کند تا از طریق آن با داشتن ویزای قانونی، به سراسر دنیا بدون اینکه خطری آنها را تهدید کند، سفر کنند. برای به دست آوردن پاسپورت آبی باید از طریق اداره امور خارجیان در هر ایالت، اقدام کرد که این عمل با هزینه هایی همراه است. این هزینه ها برای هر فرد متفاوت است به طور مثال:

  • هزینه برای افراد کمتر از ۲۴ سال: ۳۷.۵۰ یورو
  • هزینه برای افراد بالای ۲۴ سال: ۵۶ یورو
  • هزینه پاسپورت موقت: ۳۰ یورو
  • هزینه کودکان زیر ۱۲ سال: ۱۳ یورو

پاسپورت خاکستری آلمانی

در کنار گروهی که به عنوان پناهنده، پاسپورت آبی را دریافت می کنند، گروهی دیگر که تحت حمایت فرعی یا ممنوعیت اخراج قرار می گیرند نیز قابلیت دریافت پاسپورت سفر دارند. دلیل نداشتن پاسپورت این افراد مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرد و پس از تصمیم گیری کشور آلمان ، به چنین فردی مجوزی برای سفرخارجی داده می شود که با نام پاسپورت خاکستری، معروف گشته است.

سوالات متداول درباره پاسپورت آلمان

اعتبار پاسپورت آلمان چند سال است؟

پاسپورت های آلمانی ده سال (برای افراد بالای ۲۴ سال) یا شش سال (برای افراد زیر ۲۴ سال) اعتبار دارند و طرح استاندارد شده و طراحی قرمز شرابی را با سایر پاسپورت های اتحادیه اروپا به اشتراک می گذارند.

مدت زمان صدور و پردازش پاسپورت آلمان چه مدت است؟

زمان پردازش پاسپورت آلمانی معمولاً ۴ تا ۶ هفته است، اما اگر قبل از ساعت ۱۱ صبح پردازش شود، می توان با استفاده از سرویس اکسپرس آن را در سه روز صادر کرد.

۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.