راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

راهنمای کامل تنظیم وکالتنامه خارج از کشور

در این مقاله آموزشی، موضوعات مرتبط با تنظیم وکالتنامه خارج از کشور را آموزش می‌دهیم. این آموزش برای ایرانیان خارج از کشور که قصد دادن وکالت نامه دارند و همچنین خانواده، دوستان و آشنایان آن‌ها که میی خواهند وکالت نامه بگیرند مورد استفاده خواهد بود.

موضوعات مختلفی در ثبت وکالت نامه در سامانه میخک وزارت امور خارجه مورد پرسش واقع می‌شود. موضوعاتی از قبیل اینکه نمونه متن وکالتنامه خارج از کشور را چگونه می‌تواند تهیه نمود و یا اینکه استعلام وکالتنامه‌های خارج از کشور چگونه است.

در این مقاله تمام آنچه در خصوص وکالت نامه‌های خارج از کشور که در سفارت و کنسولگری‌های ایران تائید می‌شود را توضیح می‌دهیم.

فهرست:

معرفی بخش وکالتنامه سامانه میخک

ما در یک مقاله آموزشی به طور کامل خدمات سامانه میخک وزارت امورخارجه ایران (تاک) را توضیح داده ایم. اما اینکه وکالتنامه در سامانه میخک چکونه تنظیم می‌شود و دریافت وکالت نامه از سفارت چه مراحل و شرایطی دارد را در این مقاله به صورت مفصل و کامل توضیح می‌دهیم.

آیا هر کشوری یک سامانه میخک دارد؟

ابتدا لام به توضیح است که سامانه میخک وزارت امور خارجه برای امور کنسولی تمام ایرانیان ساکن خارج از کشور است و برای هر کشور سامانه جداگانه‌ای وجود ندارد (مثلا سامانه میخک سوئد) پس برای اینکه از خدمات کنسولی سامانه میخک بهره‌مند شوید فقط کافی است به سامانه میخک به آدرس www.mikhak.mfa.gov.ir وارد شوید و به دنبال سایت دیگری نباشید.

مراحل گرفتن وکالت نامه از سامانه میخک

ثبت نام در سامانه میخک

برای ورود به سامانه میخک ابتدا لازم است در این سامانه ثبت نام کنید. بدون ثبت نام و داشتن نام کاربری و رمز عبور نمی‌توان وارد پنل کاربری و ثب درخواست و اخذ کد رهگیری برای سفارت کرد.

برای ثبت نام در سامانه میخک تنها نیاز به یک پست الکترونیک است و مدارک خاصی نیاز ندارد. شما ابتدا وارد صفجه اصلی سامانه میخک می‌شوید. در مرحله بعدی پست الکترونیک و کد ملی خود را وارد می‌کنید. سپس برای شما ایمیلی حاوی یک کد تائید ارسال می‌شود. بعد از اینکه کد تائید را وارد سامانه میخک samaneh mikhak کنید لازم است که اطلاعات مورد نیاز را برای ثب پروفایل خودتان در سیستم ثبت نمائید. بعد از تائید اطلاعات در سایت میخک mikhak. mfa. gov. ir شما می‌توانید با رمز عبور یک بار مصرف و یا رمز عور ثابتی که در سامانه میخک ثبت می‌کنید وارد پروفایل شخصی خود شوید.

ثبت وکالت در سامانه میخک

بعد از اینکه شما وارد پنل کاربری خود در سایت میخک mikhak. mfa. gov. ir شدید این بار از بین بخش‌های مختلف خدماتی این سایت کافی است وارد بخش وکالت نامه شوید.

بخش وکالت نامه سامانه میخک خود دارای بخش‌های مختلفی است که به شما توضیح می‌دهیم:

۱- انتخاب نمایندگی و سفارت برای تائید وکالت

منظور از نمایندگی سفارت و یا کنسولگری ایست که شما می‌خواهید وکالت شما در آنجا ثبت و تائید شود. شما در هر کشوری که هستید فقط در سفارت و کنسول‌گری همان کشور می‌توانید برای تائید وکالت نامه مراجعه کنید. البته موارد بسیار خاصی هم از این شرط مستثی هستند مانند ثبت وکالت برای ایرانیان کانادا که دفتر حفاظت منافع در واشنگتن وکالت نامه آن‌ها تایئد می‌شود. این موضوع هم بخاطر این است که جمهوری اسلامی ایران در کشور کانادا نمایندگی و کنسولگری ندارد.

۲- تکمیل اطلاعات وکیل و موکل

در ادامه مراحل برای ثبت وکالت در سفارت، لازم است که در سامانه میخک و در بخش وکالت نامه، اطلاعات وکیل و موکل را وارد کنید. البته بسیاری از اطلاعات موکل (کسی که وکالت می دهد) دوباره در این مرحله خواسته نمی شود و از اطلاعاتی که هنگام ثبت نام در سامانه میخک وارد شده است سیستم استفاده می کند.

۳- متن وکالت

یکی از مهم ترین بخش های وکالت نامه برای ایرانیان خارج از کشور، بخش متن وکالت است. وزارت خارجه نسبت به متن وکالت هیچ دخالتی ندارند و مسئولیت متن با شخص موکل است. البته تعدادی نمونه فرم وکالت نامه در این بخش قرار داده شده است که افراد می توانند از آنها استفاده کنند اما مسئولیت این متن های آماده وکالت نیز فقط و فقط با شخص موکل است. برای متن وکالت پیشنهاد می شود با یک مشاور حقوقی، وکیل دادگستری یا سردفتر اسناد رسمی مشورت شود.

۴- کپی برابر با اصل وکالت نامه

یکی از امکاناتی که برای رفاه حال هموطنان ایرانی در نظر گرفته شده است، امکان صدور کپی برابر با اصل وکالت نامه های خارج از کشور است.

برای اینکه نیازی نباشد تا اصل وکالت نامه به صورت فیزیکی پست و ارسال شود کافی است نسبت به درخواست صدور کپی برابر با اصل وکالت نامه را در بخش مربوطه وکالت نامه در سامانه میخک اقدام کنید.

در این صورت می بایست مشخص کنید که کپی برابر با اصل توسط چه کسی در ایران تحویل گرفته می شود. شخص تحویل گیرنده می تواند خود فرد وکیل یا نماینده ای باشد که در وکالت نامه سمتی ندارد. لازم به ذکر است درخواست کپی برابر با اصل وکالت نامه شامل هزینه اضافه می شود.

۵- تائید وکالت و صدور کد رهگیری

در مرحله آخر و پس از تاید نهایی کد رهگیری صادر می شود که تا ۳ ماه هم برای مراجعه به سفارت اعتبار دارد. نسخه ای از این کد رهگیری نیز به ایمیل موکل ارسال می شود.

تائید وکالت در سفارت

موکل با داشتن مدارک شناسایی ایرانی و کد رهگیری برای امضای وکالت و تحویل آن می تواند به سفارت و یا کنسولگری کشوری که در آن ساکن است مراجعه کند.

به عنوان مثال گرفتن وکالت نامه از سفارت ایران در لندن و یا گرفتن وکالت نامه از سفارت ایران در سوئد که در مقالات دیگر توضیح داده ایم.

هزینه وکالتنامه در سفارت ایران

۱۳۲یوروتصدیق امضای ذیل وکالتنامه برای نقل و انتقال یا فروش اموال غیر منقول
۳۰ یوروتصدیق امضای ذیل وکالتنامه برای نقل و انتقال یا فروش اموال منقول
۲۰ یوروتصدیق امضای ذیل وکالتنامه برای سایر موارد مانند دریافت مستمری یا حقوق بازنشستگی، امور اداری، بانکی، قضایی و خرید اموال منقول و غیره
۵۰ یوروتصدیق امضای ذیل وکالتنامه برای خرید اموال غیر منقول
۲۰ یوروابلاغ فسخ وکالتنامه به وکیل

تحویل وکالت نامه در ایران

در پایان کار نیز اگر درخواست کپی برابر با اصل وکالت نامه داده شده باشد، شخص وکیل یا نماینده معرفی شده می تواند به وزارت خارجه یا نمایندگی های استانی برای تحویل وکالت نامه مراجعه کند

نکات مهم درباره تنظیم وکالتنامه در سفارت

تنظیم وکالتنامه خارج از کشور اصولی دارد که مانند هر اقدام حقوقی می بایست مورد توجه قرار گیرد. کانال رسمی بخش کنسولی سفارت ایران در لاهه – هلند در پیامی این اطلاعات را به شرح زیر منتشر کرده است:

از هموطنان گرامی خواهشمند است هنگام تنظیم وکالتنامه، نکات ذیل را رعایت فرمایند:

۱- مشخصات کامل وکیل و موکل از جمله کد ملی، نشانی، شماره تلفن و کد پستی مورد نیاز می‌باشد. مشخصات وکیل و موکل بایستی مطابق با مندرجات شناسنامه فارسی آن‌ها درج شود.

۲- نمونه وکالتنامه‌های موجود در سایت میخک صرفا جهت آشنایی با کلیت موضوع و به عنوان نمونه بوده و الزاما به معنای پذیرش قطعی در اداره‌ها یا نهادها جهت انجام کار نبوده و ممکن است به علت مشخص نبودن جزییات دقیق اختیارات وکیل، مورد پذیرش واقع نشود.

۳- در سایت میخک متن وکالتنامه‌ها و مفاد و حدود اختیارات قابل ویرایش بوده، و شما می‌توانید موردِ وکالت، همچنین حدود اختیارات را مطابق با نیاز خود تغییر دهید.

۴- حتما قبل از تنظیم انواع وکالتنامه، در مشورت با یک وکیل معتبر، از درستی محتوای آن اطمینان حاصل نمائید.

۵- مسئولیت مفاد وکالتنامه برعهده موکل بوده و سامانه میخک یا مسئولین کنسولی، هیچگونه مسئولیتی در قبال کامل و صحیح بودن متن وکالتنامه ندارند.

۶- بعد از دریافت اصل وکالتنامه از هر گونه نوشتن، خط زدن و دست بردن در متن وکالتنامه جدا خودداری نمایید. در غیر این صورت وکالتنامه شما مخدوش محسوب شده و قابل قبول نمی‌باشد.

۷- در متن مورد وکالت تا حد امکان جزئیات اطلاعات را درج نمایید. به عنوان مثال:

در وکالتنامه امور بانکی یا برداشت از حساب بانکی، درج نام بانک، شعبه و شماره حساب؛
در وکالتنامه فروش ملک، پلاک ثبتی اصلی و فرعی مندرج در سند مالکیت؛
در وکالتنامه فروش خودرو، شماره شاسی، شماره موتور و پلاک شهربانی خودرو ضروری است.
در سایر وکالتنامه‌ها نیز تا حد امکان درج جزئیات مورد وکالت ضروری می‌باشد.

بیشتر بخوانید: نمونه متن وکالتنامه خارج از کشور

پرسش و پاسخ

آیا برای تنظیم وکالتنامه در خارج از کشور امکان تهیه متن اختصاصی وجود دارد یا حتما باید از نمونه وکالتنامه های موجود در سامانه میخک استفاده کرد؟

بله این امکان وجود دارد که در بخش وکالتنامه سامانه میخک متن مورد نظر خود را وارد کنید و نمونه وکالتنامه های داخل سامانه میخک صرفا جهت آشنایی با موضوعات و به عنوان نمونه قرار داده شده است.

در کشورهایی که ایران در آنجا سفارت و یا کنسولگری ندارد چطور وکالتنامه ایرانیان تائید می شود؟

در کشورهای کانادا و امریکا وکالتنامه ایرانیان خارج از کشور به صورت غیرحضوری و پستی تائید و ارسال می شود. در مقاله ای آموزشی نحوه وکالت در آمریکا و کانادا را آموزش داده ایم.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.