راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

پوشش و حجاب زنان در عمان چگونه است؟

در هر کشوری حجاب به معنی پوشش است که بر اساس سنت؛ فرهنگ و قوانین هر کشور؛ نوع پوشش مشخص می‌شود. حجاب در کشور عمان و پوشش زنان و دختران عمانی مانتو بلند به رنگ مشکی که به آن عبا می‌گویند. عبا با نگین‌های ریز مشکی تزیین می‌شود. شال مشکی که با عبا استفاده می‌شود از جنس و تزیین نگین دقیقا شبیه به عبا می‌باشد. آن‌ها دارای حجاب کاملی هستند.

وضعیت حچاب در عمان

وضعیت حجاب در عمان برای مردان نیز دارای اهمیت است. مردان از لباس بلند سفید که به آن کندوره می‌گویند؛ استفاده می‌کنند که آن را با کلاه سفید هماهنگ می‌کنند. لباس محلی زنان عمانی که برای مراسم عید و مهمانی‌ها از آن استفاده می‌کنند دارای کریستال‌های زیبا و پولک‌دوزی‌های رنگی می‌باشد. چون مردم عمان مسلمان هستند زنان دارای حجاب کامل هستند و روسری با تزئینات زیبا به سر می‌کنند.

پوشش گردشگران خارجی در عمان

سفر با تور عمان شما را با فرهنگ و نوع پوشش مردم آشنا می‌کند. ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا حجاب در عمان اجباری است؟ با توجه به قانون این کشور پوشش گردشگران خارجی کاملا آزاد می‌باشد و هیچ اجباری برای داشتن حجاب و پوشش اسلامی نیست. اما اگر گردشگران دارای پوشش مناسب نباشند و دامن کوتاه پوشیده باشند؛ کسبه از معامله با آن‌ها خودداری می‌کنند.

پوشش زنان عمانی
پوشش سنتی زنان عمان

با توجه به اهمیت حجاب در کشور عمان زنان بر اساس سلیقه خود و رسوم قدیمی برای رفتن به بازار و خرید؛ صورت‌های خود را با روبنده‌های مشکی می‌پوشانند. آن‌ها در خانه لباس‌های بلند و رنگی که با نگین‌های زیبا تزیین شده است، می‌پوشند و روسری‌های زیبا که لبه‌های آن پولک‌های رنگی دوخته شده است را به شیوه خاصی دور سر خود می‌چرخانند و آن را محکم می‌کنند. مردان به جز لباس بلند سفید از لباس‌هایی به رنگ قهوه‌ای؛ کرم و مشکی نیز استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با خدمات سفارت ایران در عمان

حجاب زنان عمانی در خانه و بیرون از خانه

زنان عمانی در خانه یک لباس بلند تا زانو با شلوار تا مچ پا و روسری می‌پوشند که مو و گردن آن‌ها را می‌پوشاند. آن‌ها معمولا انبوهی از لباس‌های رنگارنگ در خانه می‌پوشوند.

زن عمانی هنگامی که خارج از خانه است، بر اساس عرف و رسم و رسوم هر منطقه ممکن لباس متفاوتی داشته باشد.

برخی زنان با پیشینه مذهبی محافظه‌کارانه‌تر، معمولا از برقع برای پوشاندن صورت حود در حضور مردان دیگر به همراه روسری و عبا و شنل پوشیده‌ای که فقط دست‌های آن‌ها را نشان می‌دهد می‌پوشند. بسیاری از زنان از مناطق مختلف سلطان‌نشین حجاب دارند تا فقط موهای خود را بپوشانند.

برقع پنبه‌ای نمادی از جایگاه ایده آل یک زن است و به عنوان نشانه احترام برای نشان دادن حیا و شرافت و همچنین موقعیت او عمل می‌کند.

برقع برای اولین بار توسط یک دختر جوان هفت روز پس از ماه عسل، هر زمان که در حضور غریبه‌ها یا بیرون از خانه باشد، پوشیده می‌شود و بیشتر صورت او را از نظر می‌پوشاند.

برقع‌ها در مناطق مختلف کشور در طرح‌های متفاوت و در اندازه، شکل و رنگ متفاوت هستند. انبوهی از طرح‌ها و تزیینات روی عبای مدرن به این لباس اجازه داده است تا به لباسی همه‌کاره تبدیل شود که می‌توان آن را در عمان و سایر کشورهای اسلامی همسایه هم به‌صورت ساده و هم به‌عنوان مد روز دید.

جدال بر سر موضوع آزادی حجاب در پاسپورت عمانی

چندی پیش بیانیه مدیر گذرنامه در سلطان‌نشین عمان جنجال گسترده‌ای را در میان کاربران سایت‌های شبکه‌های اجتماعی در عمان برانگیخت. وی تصریح کرده بود که زنان در انتخاب حضور با حجاب یا بدون حجاب در گذرنامه الکترونیکی جدید که قرار است اجرا شود، آزادی کامل دارند.

این اظهارات واکنش‌های متفاوتی را در میان کاربران توییتر به همراه داشت، آن‌ها هشتگ جدیدی با عنوان #ژادیحجابدرگذرنامهجدید راه اندازی کردند. البته نظرات موافقان و مخالفان این تصمیم متفاوت بود.

بسیاری این تصمیم جدید را تایید کردند و تاکید کردند که زنان در تصمیم گیری برای حضور با حجاب یا بدون حجاب در گذرنامه جدید آزادی کامل دارند. (بی بی سی عربی)

۲.۷/۵ - (۴ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.