راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

اطلاعات کامل از مدارس ایرانی خارج از کشور (عراق، قطر و آفریقا)

معرفی مدارس آموزش از راه دور غیردولتی دارای مجوز ثبت نام از مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور

اسامی و اطلاعات مدارس آموزش از راه دور غیردولتی دارای مجوز ثبت نام از مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور برای ارائه خدمات آموزشی در دوره متوسطه اول و دوم با نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در سال تحصیلی۱۴۰۳-۱۴۰۲ (منبع: کانال تلگرافی سفارت ایران در اتریش)

اطلاعات کامل از مدارس ایرانی خارج از کشور (عراق، قطر و آفریقا)

سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در عراق، قطر و آفریقا گفت: ۸۰۰ دانش آموز ایرانی در عراق، ۸۰۰ دانش‌آموز ایرانی در قطر و ۱۱۵ دانش‌آموز ایرانی در آفریقا به صورت حضوری و مجازی تحصیل می‌کنند.

به گزارش «راهش» به نقل از ایرنا، محمد محسن بیگی اظهار داشت: چهار مدرسه برای دانش‌آموزان ایرانی در قطر داریم که از این میان، ۲ مدرسه پسرانه در مقاطع ابتدایی و متوسطه و ۲ مدرسه دخترانه مقاطع ابتدایی و متوسطه هستند. وی افزود: ۱۰۰ دانش آموز هم به صورت داوطلب آزاد، مهمان و غیرحضوری مشغول تحصیل هستند.

تحصیل ۸۰۰ دانش آموز در عراق

سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در عراق، قطر و آفریقا درباره دانش‌آموزان ایرانی در مدارس عراق توضیح داد: در شهرهای اربیل، بغداد، کربلا، نجف و بصره مدارس ایرانی فعال هستند که جمعیت قابل توجهی از دانش‌آموزان دختر و پسر در مجتمع‌های آموزشی شهرهای اربیل، نجف و کربلا تحصیل می‌کنند.

محسن بیگی با بیان اینکه در شهرهای بغداد و بصره جمعیت دانش آموزان کمتر است، اضافه کرد: در مجموع ۸۰۰ دانش آموز ایرانی در عراق تحصیل می‌کنند.

تحصیل ۱۱۵ دانش آموز در آفریقا

وی درباره دانش آموزان ایرانی مقیم آفریقا اظهار داشت: در آفریقا مدرسه دایر و حضوری متعلق به جمهوری اسلامی فقط در شهر تانزانیا است که ۱۵ دانش‌آموز دارد و در سایر کشورهای آفریقایی حدود ۱۰۰ دانش‌آموز به صورت مجازی تحصیل می‌کنند.

سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در عراق، قطر و آفریقا افزود: دانش‌آموزان مدارس ما معمولا ایرانی‌های مهاجر، فرزندان ماموران دستگاه‌های دولتی و برخی دیگر خانواده‌های مقیم به دلیل تجارت و گردشگری در این کشورها هستند البته در برخی شهرها دانش آموزان فارسی زبان غیرایرانی هم داریم، به طور مثال، دانش‌آموزان افغانستانی و تعدادی محدود دانش‌آموزان پاکستانی مسلط به زبان فارسی به مدارس ما می‌آیند و تحصیل می‌کنند.

محسن بیگی درباره استقبال دانش‌آموزان ایرانی از کنکور ایران گفت: معمولا استقبال دانش‌آموزان از کنکور سراسری کم است اما برخی از دانش‌آموزان که به صورت موقت به خارج از ایران نگاه می‌کنند، تمایل دارند که برای پذیرش در رشته و دانشگاه‌های ایرانی در کنکور سراسری شرکت کنند.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی باید بسترها را برای جذب بیشتر دانش‌آموزان خارج از کشور به دانشگاه‌های ایران فراهم کند، خاطرنشان کرد: سازمان سنجش و وزارت علوم باید ظرفیت‌های متنوع‌تری را برای خارج از کشور در نظر گیرند، مراکز آموزشی ایرانی خارج از کشور ظرفیت مناسبی برای ثبت‌نام و استقبال دانش‌آموزان ایجاد نکرده است.
سرپرست مدارس جمهوری اسلامی در عراق، قطر و آفریقا ادامه داد: اگر ظرفیت مناسب برای تحصیل در دانشگاه‌های ایرانی خارج از کشور برای فرزندان فراهم شود، دانش‌آموزان برای پرداخت هزینه هم نسبت به دانشگاه‌های خارج از کشور راحت‌تر هستند. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور بسیار بالاتر است.

محسن بیگی یادآورشد: گرایش دانش‌آموزان مقیم عراق به کنکور سراسری و حضور در دانشگاه‌های ایران بسیار بیشتر است.

بیشتر بخوانید: “مدارس ایرانی مورد قبول ایرانیان خارج از کشور نیست”

بلیط جام جهانی به ایرانیان مقیم قطر داده شود

وی درباره اعطانشدن بلیط جام جهانی به دانش‌آموزان و فرهنگیان مقیم قطر گفت: دریافت بلیط جام جهانی خواسته جدی دانش‌آموزان و فرهنگیان است که فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان باید در این حوزه توجه جدی به این موضوع داشته باشند و از سهمیه بلیط در اختیار خودشان به جهت انگیزه‌های متعددی که ظرفیت‌های ایرانیان مقیم قطر دارند، در برنامه استفاده کنند زیرا تعصب ملی و مذهبی ایرانیان مقیم قطر بالاست و دلشان می‌خواهد در این برنامه حضور داشته باشند.

سرپرست مدارس جمهوری اسلامی در عراق، قطر و آفریقا اظهار داشت: اکنون درباره این موضوع گلایه‌هایی وجود دارد که با وجود اینکه پیگیری شده و سفارت اسامی را منعکس کرده اما هنوز بلیطی را در اختیار ما قرار نداده‌اند که باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند.

محسن بیگی افزود: اگر بلیط در اختیار دانش‌آموزان و فرهنگیان قرار نگیرد، احساس می‌کنند مسوولان نسبت به این موضوع کم لطفی کرده‌اند و اگر مورد توجه قرار نگیرند اثرات سوئی هم دارد.

تاسیس مدارس خارج از کشور برای حفظ هویت ایرانی و اسلامی

وی اظهار کرد: مبنای راه‌اندازی مدارس ایرانی خارج از کشور به نوعی سرمایه‌گذاری دولت برای ایرانیان خارج از کشور است؛ در واقع حفظ هویت ایرانی و اسلامی و ارتباط با فرهنگ کشور و استفاده محتوای آموزشی مورد تایید دولت مد نظر بوده است.

سرپرست مدارس جمهوری اسلامی در عراق، قطر و آفریقا افزود: معمولا دانش‌آموزان ایرانی در مدارس خارج از کشور هزینه بسیاری را پرداخت نمی‌کنند، ۱۰ تا ۱۵ درصد مبالغی که مدارس خارج از کشور دریافت می‌کنند به مدارس ایرانی کمک می‌شود و تقریبا می‌توان گفت هزینه تحصیل رایگان است، خانواده‌ها در حد وسع خود کمک می‌کنند.
محسن بیگی ادامه داد: خیرانی هم هستند که به هزینه تحصیل دانش‌آموزان با بضاعت کمتر هم کمک می‌کنند اما فشاری از سوی مدرسه برای دریافت هزینه نیست.

وی درباره حضور دانش‌آموزانی بدون گذرنامه ایرانی اظهار داشت: دانش‌آموزانی داریم که گذرنامه ایرانی ندارند اما ترجیح داده‌اند در مدارس ایرانی خارج از کشور تحصیل کنند؛ در این راستا برخی فرهنگ و زبان ایرانی و برخی محتوای کتاب‌های درسی ایران می‌پسندیدند.

سرپرست مدارس جمهوری اسلامی در عراق، قطر و آفریقا محتوای آموزش دانش‌آموزان در قطر اضافه کرد: دانش‌آموزان مقیم قطر از محتوای کتب درسی ایران استفاده می‌کنند اما آن‌ها ۲ درس آشنایی با تاریخ قطری و آشنایی با برخی آداب و سنن هم براساس قانون کشور قطر می‌آموزند.

امکان ثبت‌نام برای ۲مرحله کنکور وجود ندارد

محسن بیگی گفت: دانش آموزان در حوزه‌های مهارتی، نظری، ورزشی و هنری استعدادهای خوبی دارند که ظرفیت‌های جذب در داخل و خارج از کشور به آن‌ها معرفی می‌شود.

وی یادآورشد: دانش آموزان برای حضور در دانشگاه‌های قطر براساس ظرفیت مراکز شرکت می‌کنند البته بخش بسیاری باید هزینه شهریه را پرداخت کنند زیرا اگر غیر از قطری‌ها به این مراکز وارد شود، یا باید هزینه شهریه را بپردازد یا بورسیه شود که شرایط پذیرش در بورسیه برای ایرانیان دشوار است.

سرپرست مدارس جمهوری اسلامی در عراق، قطر و آفریقا درباره برگزاری کنکوری سراسری در این کشور اظهار داشت: ثبت نام کنکور و برگزاری کنکور در قطر انجام می‌شود. البته امسال با تغییری که در سیستم ۲ مرحله‌ای کنکور ایجاد شده در این مرحله تا کنون اجازه ثبت نام دانش آموزان خارج از کشور فراهم نشده و این موضوع به نوعی چالش است.

محسن بیگی توضیح داد: این امکان باید برای دانش‌آموزان خارج از کشور هم مانند دانش آموزان داخل ایران فراهم شود که در ماه تیر و ماه دی بتوانند در کنکور سراسری شرکت کنند.

به گزارش ایرنا، اکنون حدود هشت هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز وجود دارد که در ۷۶ مدرسه جمهوری اسلامی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند همچنین هزار و ۶ نفر معلم در مدارس خارج از کشور مشغول کار هستند که به گفته مسئولان مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین و تربیت ۶ ساحته دانش آموزان تلاش می‌کنند.

به این مطلب امتیاز بده post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.