راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

تمدید پاسپورت ایرانی در سوئد

پاسپورت سندی معتبر است که به شهروندان ایرانی اجازه می دهد تا از کشور خود خارج شوند و به کشورهای دیگر سفر کنند. پاسپورت ایرانی برای پنج سال اعتبار دارد و پس از انقضای آن، باید تمدید شود.

اتباع ایرانی که در سوئد اقامت دارند، می توانند برای تمدید پاسپورت خود به سفارت ایران در سوئد مراجعه کنند. در این مقاله، مراحل تمدید پاسپورت ایرانی در سوئد توضیح داده خواهد شد.

فهرست مطالب:

سامانه میخک تمدید گذرنامه سوئد

برای صدور و تمدید گذرنامه در خارج از کشور و در سفارت ایران در سوئد اولین اقدام لازم ثبت نام در سامانه میخک است. پس از ثبت نام در سامانه میخک فرد باید به بخش گذرنامه این سامانه مراجعه کند و اطلاعات لازم را وارد کرده و تصاویر مدارک خواسته شده را بارگذاری نماید. پس از این مرحله کد رهگیری درخواست صدور و یا تمدید گذرنامه صادر می شود.

دلایل درخواست گذرنامه در سامانه میخک سوئد

در بخش گذرنامه سامانه میخک دلایل مختلفی برای این درخواست ذکر شده است که در ادامه می خوانید. لازم به ذکر است هر کدام از این گزینه های اطلاعات خاص خود را لازم دارد. به عنوان مثال اگر گزینه گذرنامه مفقودی را انتخاب می کنید گزارش مبنی بر اعلام مفقودی به مقامات محلی ضروری است.

دلایل درخواستی گذرنامه:
پر شدن صفحات- خاتمه اعتبار- مفقوده- مخدوشه- بدون گذرنامه- تغییر چهره- تغییرات در شناسنامه- تغییر محل اقامت

مدارک لازم برای تمدید گذرنامه

(مخصوص متقاضیانی که کشور محل اقامت در صفحه ۳ گذرنامه ایرانی ایشان، سوئد درج شده است یا متقاضیانی که کشور محل اقامت آنان، ایران می‌باشد و درخواست تغییر کشور محل اقامت به سوئد را ندارند.)

۱- رسید کد رهگیری سامانه میخک

۲- تکمیل فرم درخواست صدور گذرنامه (فرم شماره ۱۰۱)

۳- اصل شناسنامه:

  • ضروری است شناسنامه افراد بالای ۱۵ سال، عکس‌دار باشد. برای این منظور، باید به سفارت مراجعه و اقدامات لازم انجام و سپس رسید آن همراه مدارک ارسال شود.
  • در صورت نداشتن شناسنامه، باید برای صدور المثنی شناسنامه به سفارت مراجعه و اقدامات لازم انجام و سپس رسید آن همراه مدارک ارسال شود. در صورت تحویل شناسنامه به اداره مهاجرت سوئد، ضروری است قبل از مراجعه به سفارت، کپی برابر اصل تمامی صفحات آن را از اداره مهاجرت دریافت نمایید.
  • چنان‌چه اصل شناسنامه در ایران باشد، ضروری است پس از دریافت کد رهگیری برای کپی برابر اصل از سامانه میخک، یکی از بستگان اصل شناسنامه متقاضی را همراه کد رهگیری به وزارت امور خارجه در تهران (میدان امام خمینی، ساختمان شماره ۳، اداره گذرنامه و روادید، بخش مقیمین) و یا دفاتر نمایندگی وزارت خارجه در اکثر شهرهای بزرگ مانند شیراز، اصفهان، تبریز، بوشهر و مشهد و … برده تا تأییدیه آن از طریق اداره مذکور برای این نمایندگی فکس گردد. کد رهگیری یا شماره نامه از ایران، همراه مدارک ارسال شود.

۴- اصل گذرنامه ایرانی

۵- کپی از صفحه اول گذرنامه سوئدی یا کارت اقامت معتبر سوئدی (از ارسال آیدی کورت IDENTITETSKORT اجتناب شود)

۶- کپی کارت پایان خدمت یا معافی (مخصوص آقایان)

۷- دو قطعه عکس پرسنلی رنگی جدید (مربوط به یک ماه اخیر) تمام رخ با زمینه سفید، بدون عینک، کلاه و شال گردن. عکس خانم‌های بالای ۹ سال باحجاب باشد. یکی از عکس‌ها را در محل مشخص شده روی فرم درخواست صدور گذرنامه (فرم شماره ۱۰۱) بچسبانید.

هزینه صدور و تمدید گذرنامه در سوئد

۸- اصل رسید (Kvitto) تأیید واریز (Överföring) مبلغ

  • ۱۲۰۰ کرون برای افراد بالای ۲ سال تمام
  • ۶۰۰ کرون برای افراد کم‌تر از ۲ سال تمام
  • ۱۴۴۰ کرون برای آقایان بالای 18 سال تمام که درخواست صدور گذرنامه با مهر خروج مشمولین نظام وظیفه برای بار دوم به بعد دارند. اگر متقاضی دریافت مهر خروج مشمولین برای اولین بار باشید، این مبلغ ۱۸۰۰ کرون خواهد بود.

به شماره حساب  52771112515 نزد بانک SEB به نام سفارت. اصل رسید باید از اینترنتبانک مربوط پرینت (Skriv ut) گرفته شود و عکس از صفحه گوشی موبایل یا رایانه به هیچ وجه قابل قبول نمی‌باشد.

۹- یک عدد پاکت مناسب دارای برچسب رجیستر شده: برای تهیه برچسب (لیبل) پاکت پستی برگشت مدارک، به مراکز پستی مراجعه نفرمایید. شما می‌توانید یا مبلغ ۱۲۰ کرون به شماره ۱۲۳۵۷۶۴۷۵۸ (SEPID HOLIDAY TRAVEL) سوئیچ نموده و رسید پرداخت را به همراه نام، نام خانوادگی، شماره تلفن و آدرس پستی تحویل‌گیرنده دارای آیدی‌کورت به شماره واتس‌آپ ۰۰۴۶۷۳۵۶۰۵۸۶۸ (از ساعت ۸:۰۰ لغایت ۲۰:۰۰) ارسال نمایید و برچسب پست سفارشی را که برای شما ارسال می‌گردد را پرینت گرفته و روی پاکت برگشتی بچسبانید و یا خودتان به راحتی از طریق لینک زیر اقدام کنید:

دستورالعمل ثبت پاکت پستی برای ارسال گذرنامه صادره از سفارت

تمدید گذرنامه در سوئد

توضیحات مهم درباره درخواست صدور گذرنامه در سوئد :

  • – در صورت نیاز به احراز هویت و مراجعه حضوری، مراتب از طریق بخش کنسولی سفارت به اطلاع متقاضی صدور گذرنامه خواهد رسید.
  • – کلیه فرم‌ها بایستی به صورت کامل تکمیل و امضا شوند.
  • – در صورت ارسال ناقص مدارک، به درخواست ترتیب اثر داده نشده و مدارک بدون اقدام برگشت داده خواهد شد.
  • – تمام کپی‌های درخواستی باید کاملاً واضح و خوانا در کاغذ A4 گرفته شوند.
  • – آقایان بالاتر از ۵۰ سال، نیازی به ارسال اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافی ندارند.
  • – مهر خروج ویژه مشمولین به آقایان متولد بعد از سال ۱۳۵۴ که دارای ۱۸ سال سن و بالاتر که کارت پایان خدمت یا معافی نداشته و حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند، تعلق می‌گیرد.
  • – کلیه فرم‌های افراد زیر ۱۸ سال بایستی توسط پدر یا جد پدری یا قیم قانونی امضا گردد.
  • – برای درخواست گذرنامه افراد زیر ۱۸ سال با توجه به ضرورت ثبت نام در  سامانه میخک، توجه داشته باشید که با کد ملی پدر یا سرپرست قانونی بچه، در سامانه ثبت نام شده و بعد از ورود به سامانه، گزینه «درخواست گذرنامه برای فرزندم» انتخاب و اطلاعات فرزند درج و تکمیل شود.

بیشتر بخوانید: هزینه تمدید گذرنامه در خارج از کشور
صدور گذرنامه عابرین غیر مجاز
مهر ویژه مشمولین

گذرنامه فرزند زیر ۱۸ سال

  • برای درخواست گذرنامه افراد زیر ۱۸ سال با توجه به ضرورت ثبت نام در سامانه میخک، توجه داشته باشید که با کد ملی پدر یا سرپرست قانونی بچه، در سامانه ثبت نام شده و بعد از ورود به سامانه، گزینه «درخواست گذرنامه برای فرزندم» انتخاب و اطلاعات فرزند درج و تکمیل شود.

پرسش های کنسولی از سفارت ایران در استکهلم

  • جهت اطلاع از مدارک صدور و تجدید گذرنامه و نحوه ارسال مدارک به بخش امور گذرنامه در سایت Iran.se مراجعه نمایید.
  • جهت طرح سوالات صرفا درباره امور گذرنامه می توانید یا از طریق ایمیل بخش گذرنامه اقدام نمایید یا همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۱۴ الی ۱۶ با تلفن گویای سفارت به شماره ۰۸۶۳۶۳۶۰۰ تماس بگیرید.

فرم های گذرنامه:

شماره ی فرمعنوان فرم
۱۰۱درخواست صدور گذرنامه
۱۰۲اقرار نامه بقا بر تابعیت ایران
۱۰۳درخواست نامه تغییر محل اقامت
۱۰۴درخواست نامه تغییر محل اقامت و اجازه خروج ویژه مشمولین نظام وظیفه
۱۰۵درخواست گذرنامه مفقوده
۱۰۶درخواست گذرنامه مخدوشه
۱۰۷موافقت نامه خروج همسر و فرزند
۱۰۸اجازه نامه پدر برای صدور گذرنامه فرزند
۱۰۹درخواستنامه رسیدگی به خروج غیرمجاز
۱۱۰پرسشنامه اجازه خروج عابرین غیرمجاز
۱۱۱گزارش خروج غیرمجاز
۱۱۲درخواست نامه صدور برگ عبور
منبع حدول: سایت سفارت ایران در سوئد

دیگر اطلاعات مفید درباره تمدید گذرنامه در سوئد

پس از ارسال پست الکترونیک به آدرس بخش گذرنامه سفارت ایران در سوئد، ایمیلی با متن زیر ارسال می شود که حاوی اطلاعات مفیدی به شرح زیر است:

باسلام

با تشکر از ارسال ایمیل به بخش گذرنامه سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم، توجه شما را به اطلاعات اولیه زیر درخصوص درخواست گذرنامه، جلب می نمایم.

مدارک مورد نیاز برای تجدید گذرنامه و آدرس سفارت و همچنین مبلغ مورد نظر را می توانید از اینجا دریافت و بعد از تکمیل، حضورا تشریف بیاورید سفارت و یا مدارک را از طریق پست ارسال نمائید.

طبق تغییر سیستم جدید که از طرف ایران صورت گرفته است، کلیه درخواستهای گذرنامه باید ابتدا در سامانه میخک توسط متقاضی به ثبت رسیده و مدارک اسکن گردد و بعد از دریافت کد رهگیری، اصل مدارک ( شامل اصل شناسنامه، اصل پاسپورت ایرانی و مدرک اقامتی سوئدی و اصل کارت ملی و کارت پایان خدمت و دو قطعه عکس جدید ) را به همراه فرمهای درخواست به سفارت ارائه نمائید. لذا چنانچه اینکار را انجام نداده اید ابتدا مراحل مربوطه را آنچنان که در سایت سفارت ذکر شده انجام دهید و حضورا و یا از طریق پست کار را پیگیری نمائید.

چنانچه اولین بار است که میخواهید برای تجدید و یا درخواست گذرنامه اقدام کنید، حضوری مراجعه نمائید بدلیل اینکه اگر بصورت پستی اقدام کنید و مدارک شما ناقص باشد عودت داده شده و یا اینکه کار تا تکمیل مدارک با تاخیر انجام خواهد شد ولی چنانچه حضورا مراجعه کنید نقص احتمالی مدرک همزمان برطرف شده و در انجام کار تسریع می گردد.

برای دریافت آخرین اخبار و اطلاعات کنسولی، می توانید در کانال تلگرامی سفارت ( کنسولی یار ) به آدرس زیر عضو شده و از آخرین تحولات مربوطه و روزهای تعطیل مطلع شوید:  

    http://t.me/consuliyar

 در صورت داشتن هرگونه سوال در خصوص گذرنامه و تکمیل مدارک، روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه از ساعت ۳ تا ۴ بعدازظهر می توانید با بخش گذرنامه به شماره تلفن ۰۷۳۹۱۹۷۸۸۶  تماس حاصل فرمائید.

بعد از صدور گذرنامه و ارسال توسط سفارت، برای دریافت کد رهگیری پاکت پستی خود، با شماره سفارت ۰۸۶۳۶۳۶۰۰ و یا ۰۸۶۳۶۳۶۷۰ تماس بگیرید و با بخش ارسال مرسولات پستی صحبت کنید.

سوالات متداول:

شرایط مراجعه حضوری به سفارت ایران در سوئد چگونه است؟

در صورت نیاز به مراجعه حضوری، ضروری است از طریق سامانه نوبت دهی، اقدام به تعیین وقت نموده و سپس همراه با مدارک لازم به سفارت مراجعه نمایید. توجه داشته باشید سامانه نوبت دهی با سیستم ios سازگار نبوده و صرفا با سیستم اندروید و ویندوز قابل دسترسی می‌باشد.ضمنا برای هر کد رهگیری یک نوبت جداگانه مورد نیاز است.

هزینه صدور گذرنامه در سفارت ایران در سوئد چقدر است؟

مبلغ ۱۲۰۰ کرون برای افراد بالای ۱۸ سال که درخواست صدور گذرنامه بدون تغییر محل اقامت را دارند. بقیه هزینه ها در متن مقاله موجود است.

چه مقدار از اعتبار گذرنامه باقی مانده باشد می‌توان نسبت به تجدید گذرنامه اقدام کرد؟

محدودیت خاصی در این زمینه نیست و حتی اگر گذرنامه ای دو سال هم از اعتبارش باقی مانده باشد میتوان نسبت به تجدید آن اقدام کرد.
دلیل این درخواست بخاطر این است که فرضا شخص می خواهد اقامت جدید و دو ساله در گذرنامه درج کند. (منبع: کانال تلگرامی کنسولیار)

۳.۴/۵ - (۱۰ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.