راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

سفارت ایران در نیوزیلند

سفارت جمهوری اسلامی ایران در نیوزیلند در شهر ولینگتون این کشور قرار دارد. بخش کنسولی این سفارت کلیه خدمات کنسولی را به هم میهنان ایرانی ارائه می‌دهد. در این مقاله آموزشی، اطلاعات جامعی از خدمات کنسولی سفارت ایران در نیوزیلند را می‌خوانید.

اطلاعات تماس با سفارت ایران در نیوزیلند

آدرس:
Address: ۱۵۱ Te Anau Road, Hataitai, Wellington
New Zealand. 6021
تلفن:
۳۸۶۲۹۷۶ (۰۴)

پست الکترونیک:
wlg. secretary@mfa. gov. ir
پست الکترونیک بخش کنسولی:
wlg. consular@mfa. gov. ir

صدور و تمدید گذرنامه در سفارت ایران در ولینگتون نیوزیلند

اغلب ایرانیان در کشور نیوزیلند نیاز به ارائه خدمات در زمینه گذرنامه دارند. صدور و تمدید گذرنامه در سفارت ایران در ولینگتون نیوزیلند یکی از خدماتیست که سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور برای هموطنانمان انجام می دهد. ما در این مقاله قصد داریم کلیه مراحل و مدارک لازم برای اینکار را توضیح دهیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

از متقاضیان محترم درخواست می شود که حتما قبل از مراجعه حضوری به سفارت حتما در سامانه ای که بدین منظور در نظر گرفته شده نام نویسی نمایند. نام این سامانه   سامانه میخک  است .

متقاضیان گذرنامه لازم است با مراجعه به سامانه “مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی” ابتدا نسبت به تشکیل پرونده و ثبت نام اولیه(پروفایل) اقدام و سپس با استفاده از منوی درخواست صدور گذرنامه ، درخواست خود را ثبت نموده و مدارک لازم را در سامانه بارگذاری نمایند. سپس شماره رهگیری (که به ایمیل متقاضی ارسال می گردد) رانیزهمراه مدارک ذیل به نمایندگی ارسال نمایند.توجه جهت فرزندان زیر۱۸سال لازم است ازطریق تشکیل پرونده درسامانه توسط پدراقدام می شود.

(سایت راهش آمادگی دارد کلیه امور ثبت نام در سامانه میخک، گرفتن کد رهگیری و دریافت نوبت از سامانه نوبت گیری را انجام دهد. با ما در واتس اپ تماس بگیرید. ۰۰۹۸۹۳۳۵۵۴۵۶۸۱ )

مدارک لازم جهت صدور و تمدید گذرنامه در سفارت ایران در ولینگتون نیوزیلند

۱- اصل گذرنامه قدیمی وتصویر صفحه اول و اقامت یا روادید

۲- دو قطعه عکس ۴*۶ جدید زمینه سفید (کمتر از ۶ ماه) غیر فوری- باکیفیت مناسب . (پشت نویسی شده ، بدون عینک و کلاه ،خانمها با پوشش اسلامی فقط گردی صورت مشخص باشد).

*پیشنهاد می گردد از مراکز تخصصی عکاسی جهت گرفتن عکس مورد نیاز استفاده شود. عکس هایی که به صورت فوری گرفته می شود، جهت صدور گذرنامه از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.

۳-قبض پرداخت الکترونیکی  هزینه  به حساب سفارت بانک کیوی  ۳۸۹۰۱۱۰۰۸۳۹۵۷۰۱ و ارسال رسید پرداخت همراه باسایرمدارک ( هزینه صدور گذرنامه  و تغییر محل اقامت به نیوزیلند ۲۰۷دلار ، برای کودکان زیر یک سال ۱۲۰ دلار) ضمنا جهت پیشگیری از تاخیر درانجام امورکنسولی ازارسال چک بانکی جداخودداری نمائید .

۴- کپی برابر اصل صفحات  اول و دوم شناسنامه  اگراصل شناسنامه و کارت ملی و کارت پایان خدمت درایران می باشد به توضیحات انتهای صفحه توجه فرمائید

۵- کپی برابراصل کارت ملی

۶- پاکت بازگشت  نیوزیلندپست سفارشی جهت عودت مدارک با ادرس متقاضی ودارای ترک نامبر ( ترک نامبر را جهت پیگیری از اداره پست یادداشت فرمائید )

۷-تکمیل فرم اجازه خروج همسر  توسط پدر ، برای بانوان دارای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال در صورتی که قبلا محل اقامت خود را تغییر نداده اند. ( ارسال  اصل گذرنامه یاشناسنامه اجازه دهنده که دارای امضاء می باشد نیز الزامی است) بعد از تایید فرم اجازه خروج همسر توسط نوتاری پابلیک (Notary Public )، آن را در قسمت مربوطه در سامانه میخک به همراه سایر مدارک  لازم بارگذاری (آپلود) و سپس ارسال نمایید. در صورت مراجعه حضوری همسر و ولی (پدر، جدپدری و یا قیم) به سفارت نیازی به تایید این فرم توسط نوتاری پابلیک نمی باشد.

*بانوانی که محل اقامت همسرشان در گذرنامه ایرانی، نیوزیلند درج شده است نیازی به تکمیل این فرم ندارند. بجای این فرم می توانند اصل گذرنامه ایرانی و مدرک اقامتی همسرشان را ارائه نمایند.

۸– تکمیل (فرم مشخصات) درخواست گذرنامه شامل اطلاعات دقیق آدرس پستی محل سکونت-آدرس پست الکترونیک –شماره تلفن-آخرین مدرک ورشته تحصیلی-شغل – مدت اقامت درخارج ازکشور

۹- درخواست کتبی درخواست گذرنامه و تغییرمحل اقامت

مدارک تکمیلی آقایان برای  درخواست گذرنامه

الف- درخواست کتبی مهرمشمولان  برای اقایان متولد  1380به قبل ومتولدین  1355الی۱۳۷۲ :با ذکر مدت اقامت درخارج از کشور

ب- درخواست کتبی مهرخروج دانشجوئی برای دانشجویان بدون کارت پایان خدمت وتکمبل فرم درسامانه میخک وتکمیل پرونده دانشجوئی درسامانه 

ج- دانشجویانی که باسپردن وثیقه خارج شده و تحصیلات آنان به پایان رسیده یا… و قصد تغییر محل اقامت و تبدیل مهر دانشجوئی به مهرمشمولین دارند لازم است اطلاعات مربوطه را در بخش ۲ ملاحظه نمایند .

د- آقایانی که فاقد کارت پایان خدمت بوده و دارای اقامت تحصیلی بوده و متقاضی گذرنامه دانشجوئی می باشید لازم است اطلاعات مندرج دربخش ۳ راملاحظه نمایند

مدارک تکمیلی برای متقاضیانی  که گذرنامه آنان مفقود شده است

  1. گزارش پلیس
  2. شرح حال چگونگی مفقود شدن گذرنامه
  3. پرداخت مبلغ ۳۲۶دلار بعنوان هزینه گذرنامه

مدارک تکمیلی برای متقاضیانی که دارای گذرنامه خارجی می باشند

  • درخواست بقاء برتابعیت ایرانی

مدارک تکمیلی برای متقاضیانی که دارای اقامت پناهندگی می باشند

  1. شرح حال و ندامت از پناهندگی
  2. هزینه صدور گذرنامه عابرین غیر مجاز ۳۵۰دلار

اقدامات و مدارک تکمیلی جهت دریافت گذرنامه دانشجویی

الف= تشکیل پرونده دانشجوئی ودرخواست گذرنامه در سامانه میخک

ب= ارسال تصویر گواهی اشتغال به تحصیل همراه با مدارک ومدرک معافیت تحصیلی و کد رهگیری دریافتی ازسامانه 

تذکر مهم: فقط دانشجویان دارای روادید دانشجوئی  از تسهیلات غیر ارزی شامل گذرنامه دانشجوئی و مهر خروج دانشجوئی بهره مند می شوند.

صدور و تمدید گذرنامه در سفارت ایران در ولینگتون نیوزیلند
صدور و تمدید گذرنامه در سفارت ایران در نیوزیلند

تمدید گذرنامه به صورت پستی

  1. لطفا مدارک خود را به دلیل ایمنی و عدم آسیب توسط پست و در پاکت سفارشی ارسال نمایید.
  2. یک عدد پاکت اضافه ثبت (رجیستر) شده برای برگشت اصل مدارک با نشانی درخواست کننده در قسمت گیرنده همراه مدارک ارسال نمایید.( لطفا کدهای رهگیری مربوط به پاکت های ارسال و همچنین برگشت مدارک را تازمان دریافت مدارک نزد خود نگهدارید.)
  3. با توجه به اینکه در برخی از فرم های  کنسولی درج مشخصات گذرنامه ای صرفا با زبان فارسی پیش بینی شده، حتما مشخصات گذرنامه ای خود را به زبان انگلیسی نیز بنویسید. تاریخ آخرین خروج از ایران در فرم های کنسولی مربوطه به تاریخ شمسی درج شود.
  4. فرمهای کنسولی را خوانا و با حوصله تکمیل نموده و ایمیل ، شماره تماس و آدرس خود را برای تماسهای ضروری بعدی درج نمایید.
  5. لطفا عکس های مورد نیاز برای انجام خدمات کنسولی را حتما پشت نویسی کرده و آنها را در فرمهای مربوطه در محل الصاق عکس با چسب مایع  الصاق نمایید.
  6. مدارک کنسولی را به آدرس پستی سفارت به شرح ذیل ارسال نمایید.
  7. ۱۵۱TEANAU ROAD
  8. HATAITAI, WELLINGTON – ۶۰۲۱
  9. به منظور کمک در تسریع انجام کار، نام و نام خانوادگی، شماره تلفن همراه و نوع درخواست خود را بر روی پاکت محتوی مدارک نیز به خط خوانا بنویسید.
  10. از ارسال مدارک بصورت ناقص جدا خودداری نمائید، در غیر اینصورت مدارک عیناً عودت داده خواهد شد.
  11. حضور در سفارت برای تایید انواع وکالتنامه و گواهی امضاء و متقاضیان گذرنامه که دارای پرونده در سفارت نمی باشند، الزامی می باشد. متقاضیان دریافت شناسنامه فرزندان زیر ۱۵ سال که در نیوزیلند متولد شده اند، می توانند با تکمیل فرم وکالتنامه که ذیل فرم درخواست شناسنامه برای افراد زیر ۱۵ سال درج گردیده، مدارک خود را از طریق پست به سفارت ارسال نمایند و نیازی به حضور در سفارت نمی باشد.
  12.  ارسال اصل کارت پایان خدمت برای آقایان زیر۵۰ سال جهت درج محل اقامت نیوزیلند در گذرنامه واخذ مجوز خروج مکرراز ایران الزامی می باشد.
  13. شهروندان عزیزی که گذرنامه های خود را درسفارت ایران تجدید می کنند و کشورمحل اقامت آنها در گذرنامه ایران درج می شود، بایستی پس از اولین ورود به کشور، اجازه خروج از کشور را از پلیس مهاجرت و گذرنامه  ج.ا.ایران در داخل کشور دریافت نمایند. ارائه اصل کارت پایان خدمت برای آقایان زیر۵۰ سال و نیز رضایتنامه همسر (تایید شده توسط سفارت از طریق سامانه میخک) برای خانم های متاهل و رضایتنامه پدر برای اطفال زیر ۱۸ سال هنگام مراجعه به پلیس مهاجرت و گذرنامه الزامی می باشد.
  14. جهت تسریع در انجام کار و رفاه حال خود (به جزء مواردی که حضور متقاضی الزامیست). حتی المقدور از مراجعه و تماس تلفنی غیر ضروری با سفارت خودداری نمائید.

تنظیم وقت برای ملاقات حضوری و یا گفت و گوی تلفنی با سفیر ایران در نیوزیلند

به اطلاع می‌رساند هموطنان عزیز می‌توانند جهت گفت و گوی تلفنی و یا حضوری با جناب آقای دکتر محمدرضا مفتح، سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیوزیلند با وقت قبلی از طریق تماس تلفنی اقدام نمایند. ساعات ملاقات حضوری و یا گفت و گوی تلفنی با جناب سفیر روز‌های جمعه از ساعت ۱۱ تا ۱۴ خواهد بود. زمان تماس با سفارت جهت تنظیم وقت ملاقات حضوری و یا گفت و گوی تلفنی، همه روزه از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ است.

نکات مهم

  • چنانچه می خواهید محل اقامت در گذرنامه نیوزیلند باشد ، (حتما توصیه می شود )زیرا تغییر محل اقامت به معنای دریافت مهر خروج مکرر برای کلیه افرادغیر از مشمولین می باشد لذا برای تغییرمحل اقامت فرم اجازه خروج همسر را طبق توضیحات بند۷تکمیل نمائید و برای بانوان اصل شناسنامه و برای بانوان متاهل اصل گذرنامه وتصویر برابر اصل صفحه اول و دوم شناسنامه خود و همسر را ارسال نمائید. ( در غیراین صورت بانوان متاهل وفرزندان زیر۱۸سال حتما به سامانه میخک مراجعه نموده اجازه خروج از کشور دریافت وجهت تایید به  سفارت ارسال نمایند ضمنا این افراد و سایر افرادی که محل اقامتشان در گذرنامه ایران درج می شود لازم است در اولین مراجعه به کشور باید جهت ثبت گذرنامه به اداره گذرنامه درتهران و شهرهای بزرگ مراجعه نمایند.
  • به افرادی که قصد دارند بیش از ۱۲ماه درکشور اقامت داشته باشند توصیه می شود محل اقامتشان را از ایران تغییر ندهند. زیرا در صورت تغییر محل اقامت و اقامت بیش از یکسال درکشور لازم است  گذرنامه را درکشورتعویض نمایند.
  • افرادی که درخواست  گذرنامه بدون درخواست تغییرمحل اقامت داشته باشند درمسافرت به کشور حتما بایدبرای دریافت خروجی به اداره گذرنامه ناجا درتهران مراجعه نمایند -بانوان متاهل نیز لازم است برای دریافت خروجی حتما  اجازه خروج همسر از سامانه میخک دریافت نمایند.
  • جهت پیشگیری ازمشکلات آتی درزمان تکمیل فرم درسامانه دقت فرمائید:الف کلیه اطلاعات فارسی وانگلیسی مندرج درگذرنامه فعلی شامل نام ونام خانوادگی وغیره درفرم درخواست گذرنامه درج شود .ضمنا دقت فرمائید تصویرشناسنامه وغیره که لازم است درسامانه بارگذاری شودحتما باید بافرمت jpgباشد.
  • محل تولد وصدورشناسنامه طبق مکان مندرج درگذرنامه قبلی باشد بعنوان نمونه شخصی که درگذرنامه قبلی محل تولدش همدان درج شده است درزمان تکمیل فرم محل تولد وصدورشناسنامه راهمدان درج نماید .
  • محل تولد متولدین کلیه شهرهای نیوزیلند را نیوزیلند ثیت فرمائید.
  • بانوان متاهل که همسرشان در ایران میباشد با توجه به اینکه برای صدور گذرنامه نیاز به رضایت کتبی همسر است، قبل از ارائه درخواست صدور گذرنامه، لازم است همسرشان، در تهران به وزارت امور خارجه واقع در خیابان امام خمینی (ره) ، جنب سردر باغ ملی ساختمان شماره ۳ و در سایر استانها به دفاتر وزارت امور خارجه مراجعه و رضایت کتبی برای صدور گذرنامه ارائه نمایند و هنگام ارسال و یا ارائه درخواست گذرنامه به سفارت، شماره نامه ارسالی از ایران را  اعلام نمایید.
  • فرزندان زیر ۱۸ سال که ولی آنها (پدر/پدر بزرگ پدری/ قیم) در ایران می باشد با توجه به اینکه برای صدور گذرنامه نیاز به رضایت کتبی ولی است، قبل از ارائه درخواست صدور گذرنامه، لازم است ولی آنها، در تهران به وزارت امور خارجه واقع در خیابان امام خمینی (ره)  ، جنب سردر باغ ملی ساختمان شماره ۳ و در سایر استانها به دفاتر وزارت امور خارجه مراجعه و رضایت کتبی برای صدور گذرنامه ارائه نمایند و هنگام ارسال و یا ارائه درخواست گذرنامه به سفارت، شماره نامه ارسالی از ایران را  اعلام نمایید.
  • بانوانی که با همسر خود مقیم نیوزیلند می باشند (به شرط ارسال اصل گذرنامه همسر) و همچنین بانوانی که همسر خارجی دارند، برای درخواست صدور گذرنامه، نیاز به موافقت کتبی همسر ندارند.
  • متقاضیانی که به هر دلیل محل اقامت آنها در گذرنامه جدید “جمهوری اسلامی ایران” درج می شود اولین باری که با گذرنامه جدید وارد ایران می شوند باید با در دست داشتن مدارک لازم اصل شناسنامه ، کارت ملی و آقایان کارت نظام وظیفه و خانمهای متاهل رضایت شوهر و فرزندان زیر ۱۸ سال رضایت ولی (پدر /پدربزرگ پدری/ قیم  تنظیم شده در سفارت) برای دریافت مجوز خروج به پلیس گذرنامه و مهاجرت ناجا مراجعه نمایند. در صورت نداشتن مجوز خروج نمی توانند از کشور خارج شوند.
  • به همه( بجز دانشجویانی که از تسهیلات دانشجوئی استفاده می نمایند) ایرانیانی که بیش از یکسال است که در نیوزیلند زندگی می کنند و محل سکونت و کار آنها  نیوزیلند می باشد ولی در گذرنامه ایرانی آنها محل اقامتشان “جمهوری اسلامی ایران” نوشته شده است و همچنین کسانیکه متولد ایران هستند و گذرنامه ایرانی ندارند و برای اولین بار از سفارت تقاضای صدور گذرنامه می نمایند، تاکید می شود به هنگام در خواست گذرنامه فرم تغییر محل اقامت را تکمیل نمایند و هزینه مربوطه را واریز نمایند.

هزینه‌های صدور و تمدید گذرنامه در سفارت ایران در ولینگتون نیوزیلند

شماره حساب بخش کنسولی: بانک کیوی  ۳۸۹۰۱۱۰۰۸۳۹۵۷۰۱ 

هزینه صدور گذرنامه  و تغییر محل اقامت به نیوزیلند ۲۰۷دلار ،

برای کودکان زیر یک سال ۱۲۰ دلار

گذرنامه مفقوده ۳۲۶دلار

هزینه صدور گذرنامه عابرین غیر مجاز ۳۵۰دلار

ضمنا جهت پیشگیری از تاخیر درانجام امورکنسولی ازارسال چک بانکی جداخودداری نمائید .

 

تعطیلات سفارت جمهوری اسلامی ایران در نیوزیلند در سال ۱۴۰۱

تعطیلات سفارت جمهوری اسلامی ایران در نیوزیلند، سال ۱۴۰۱

مناسبتتقویم میلادیتقویم ایرانیروزردیف
عید نوروز۲۱ مارس۱ فروردیندوشنبه۱
Good Friday۱۵ آوریل۲۶ فروردینجمعه۲
Easter Monday۱۸ آوریل۲۹ فروردیندوشنبه۳
Anzac Day۲۵ آوریل۵ اردیبهشتدوشنبه۴
عید سعید فطر۲ می۱۲ اردیبهشتدوشنبه۵
شهادت امام صادق (علیه السلام) ۲۶ می۵ خردادپنج شنبه۶
Queen’s Birthday۶ جون۱۶ خرداددوشنبه۷
عید سعید غدیر خم۱۸ جولای۲۷ تیردوشنبه۸
عاشورای حسینی۸ آگوست۱۷ مرداددوشنبه۹
شهادت امام رضا (علیه السلام)۲۷ سپتامبر۵ مهرسه شنبه۱۰
ولادت حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) ۱۴ اکتبر۲۲ مهرجمعه۱۱
Labour Day۲۴ اکتبر۲ آباندوشنبه۱۲
Boxing Day۲۶ دسامبر۵ دیدوشنبه۱۳
روز کریسمس۲۷ دسامبر۶ دیسه شنبه۱۴
New Year’s Day۲ ژانویه۱۲ دیدوشنبه۱۵
Day after New Year’s Day۳ ژانویه۱۳ دیسه شنبه۱۶
Wellington Day  ۲۳ ژانویه۳ بهمندوشنبه۱۷
Waitangi Day۶ فوریه۱۷ بهمندوشنبه۱۸
میلاد مبارک حضرت مهدی (عج)۸ مارس۱۷ اسفندچهارشنبه۱۹
روز ملی شدن صنعت نفت۲۰ مارس۲۹ اسفنددوشنبه۲۰

سوالات متداول

آیا افرادی که قصد دارند بیش از ۱۲ماه درکشور اقامت داشته باشند باید محل اقامت را تغییر دهند؟

توصیه می شود محل اقامتشان را از ایران تغییر ندهند. زیرا در صورت تغییر محل اقامت و اقامت بیش از یکسال درکشور لازم است  گذرنامه را درکشورتعویض نمایند.

محل تولد و صدور شناسنامه در گذرنامه جدید کجا باشد؟

محل تولد وصدورشناسنامه طبق مکان مندرج درگذرنامه قبلی باشد بعنوان نمونه شخصی که درگذرنامه قبلی محل تولدش همدان درج شده است درزمان تکمیل فرم محل تولد وصدورشناسنامه را همدان درج نماید .

هزینه صدور و تمدید گذرنامه چقدر است؟

هزینه صدور گذرنامه  و تغییر محل اقامت به نیوزیلند ۲۰۷دلار ،
برای کودکان زیر یک سال ۱۲۰ دلار
گذرنامه مفقوده ۳۲۶دلار
هزینه صدور گذرنامه عابرین غیر مجاز ۳۵۰دلار

۴/۵ - (۳ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.