راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

اجازه خروج همسر سامانه میخک

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران صدور گذرنامه جداگانه و خروج از کشور برای بانوان در قید زوجیت و افراد زیر ۱۸ سال منوط به موافقت شوهر، ولی و یا قیم ایشان می‌باشد. در ادامه اطلاعات لازم درباره این موضوع را می‌خوانید.

فهرست

اجازه خروج و صدور گذرنامه جداگانه برای همسر و فرزندان در خارج از کشور

جهت صدور موافقت نامه (رضایتنامه) کتبی با در دست داشتن مدارک زیر به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران (سفارت یا کنسولگری) در محل اقامت خود مراجعه نمایید.

مدارک مورد نیاز برای اجازه خروج همسر از کشور

۱.اصل شناسنامه، گذرنامه و کارت ملی متقاضی و اعضای خانواده

۲.تکمیل فرم اجازه خروج همسر و فرزند

۳.پرداخت هزینه گواهی امضاء ( طبق جدول هزینه خدمات کنسولی)

۴.حضور متقاضی جهت گواهی امضاء (الزامی است)

اجازه خروج همسر در سامانه میخک

در صورتیکه یک ایرانی در خارج از کشور حضور داشته باشد و بخواهد به همسر یا فرزندان خود اجازه خروج از کشور بدهد، اگر همسر و فرزندانش نیز در خارج از کشور باشند با مراجعه به سفارت و کنسولگری فرم‌های مربوطه را تکمیل می‌کند و اجازه را صادر می‌کند.

اما اگر ایرانی خارج از کشور بخواهد فرم رسمی رضایت خروج از کشور را به همسرش که در خارج از کشور حضور ندارند بدهد کافی است از خدمات سامانه میخک استفاده کند.

در سامانه میخک و در بخش وکالتنامه نمونه متن رضایت از خروج از کشور همسر قرار دارد و مرد می‌تواند با ثبت نام در سامانه میخک و گرفتن کد رهگیری برای رضایت از خروج از کشور همسر به سفارت و یا کنسولگری مراجعه کند.

بعد از صدور رضایت نامه همسر و فرزندان در ایران می‌توانند با گرفتن کپی برابر با اصل این رضایت نامه از وزارت امورخارجه نسبت به صدور گذرنامه خود اقدام نمایند.

گذرنامه چه کسانی نیاز به مجوز دارد؟

(ماده ۱۸ قانون گذرنامه)
ماده ۱۸ – برای اشخاص زیر با رعایت شرایط مندرج در این ماده گذرنامه صادر می‌شود:

  • اشخاصی که کمتر از ۱۸ سال تمام دارند و کسانی که تحت ولایت و یا قیمومیت می‌باشند با اجازه کتبی ولی یا قیم آنان.
  • مشمولین وظیفه عمومی با اجازه کتبی اداره وظیفه عمومی.
  • بانوان شوهردار ولو کمتر از ۱۸ سال تمام با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه که‌مکلف است نظر خود را اعم از قبول درخواست یا رد آن حداکثر ظرف سه روز اعلام دارد کافی است.
  • بانوانی که با همسر خود مقیم خارج خارج از کشورهستند و بانوانی ‌که شوهر خارجی اختیار کرده و به تابعیت ایرانی خود باقی مانده‌اند از شرط این بند مستثنی می‌باشند. (منبع سایت وزارت امور خارجه)

توضیحات وکیل دادگستری درباره اجازه خروج از کشور

امید دهقانی

ارسال رضایتنامه صدور گذرنامه و خروج همسر و فرزندان از ایران

برای صدور گذرنامه جهت بانوان دارای همسر ایرانی و یا فرزندان زیر ۱۸ سال نیاز به اجازه کتبی همسر و یا پدر می‌باشد. در مواقعی که به هنگام صدور گذرنامه همسر یا پدر حضور ندارند رضایت نامه از طریق مرکز با مراجعه زوج به بخش مقیمین و ارائه مدارک لازم همچنین تکمیل و امضاء فرم رضایتنامه صدور و اخذ گذرنامه؛ صدور اجازه خروج از کشور برای «یکبار – دوبار – خروج مکرر» و همچنین تغییر محل اقامت برای همسر و فرزندان به محلی که درخواست گذرنامه ارائه می‌شود ارسال خواهد.

مدارک لازم

اصل کارت ملی + تصویر آن و اصل شناسنامه و تصاویر کامل از تمام صفحات آن – تکمیل فرم ارسال مدارک و فرم رضایتنامه

مراحل گردش کار:

پس از احراز هویت و امضاء فرم رضایت نامه از طریق سیستم فرم مربوطه جهت نمایندگی مورد نظر ارسال خواهد شد.

متوسط مدت: سی دقیقه

نمونه فرم رضایت نامه خروج همسر

فرم اجازه خروج همسر

راهکار خروج زنان از کشور بدون اذن همسر

اصغر مسعودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به طرح خروج زنان از کشور بدون اذن همسر، گفت: براساس ماده ۱۸ قانون گذرنامه، صدور گذرنامه برای زنان متاهل منوط به اجازه همسر است؛ اگرچه از نظر شرعی نیز خروج زنان از منزل و مسافرت به اجازه همسر نیاز دارد اما برای خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر موارد و راهکارهایی وجود دارد.

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس با اشاره به راهکارهای خروج زنان از کشور بدون اذن همسر، اظهار داشت: از جمله مواردی که زنان می‌توانند بدون اذن همسر از کشور خارج شوند می توان به انجام واجب شرعی با ضرورت‌های عقلی متوقف خروج از منزل مانند سفر حج یا کسب درآمد برای اداره زندگی و تلاش برای امرار معاش و یا خروج کارمند برای انجام کار اداری، خروج برای کسب معارف اعتقادی، صله رحم به اندازه ضروری اشاره کرد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: در صورتی که پایه و اساس خانواده بر محور مودت و محبت شکل گیرد و اخلاق بر قانون حاکم شود برای موارد خاص اخذ اجازه همسر کار سختی نیست.

وی ادامه داد: راهکار خروج زنان بدون اذن همسر از نظر شرعی هم دیده شده است؛ زنان در عقدنامه می‌توانند اجازه خروج کشور را به عنوان شرط ضمن عقد از زوج اخذ کنند یا بعد از عقد در سندی جداگانه اجازه خروج از کشور را در قالب وکالت بلاعزل دریافت کند.

مطالب مرتبط:

سوالات متداول

آیا تمام زنان نیاز به اجازه خروج از کشور دارند؟

خیر در این رابطه استثناهایی نیز وجود که در این مقاله به آنها اشاره شده است.

زن در صورت عدم رضایت همسر چه کاری می تواند انجام دهد؟

در صورتی که دلیل موجهی برای سفر خود داشته باشد از دادگاه می تواند تقاضای خروج از کشور کند.

رضایت خروج از کشور در داخل ایران توسط چه نهادهایی صادر می شود؟

اگر مرد و زن هر دو در ایران باشند رضایت نامه در دفاتر اسناد رسمی صادر می شود. اگر مرد در ایران باشد و بخواهد برای همسر و فرزندان خود در خارج از کشور رضایت نامه بدهد به وزارت امورخارجه مراجعه می کند.

رضایت خروج از کشور در خارج از کشور توسط چه نهادهایی صادر می شود؟

رضایت نامه در خارج از کشور به دو شکل است. یکی این که مرد و زن خارج از کشور هستند که کافی است مرد به سفارت مراجعه کند و فرم رضایت را تکمیل کند. اگر هم مرد در خارج از کشور و زن در ایران باشد، مرد می تواند از طریق سامانه میخک اقدام به گرفتن کد رهگیری کند و با مراجعه به سفارت رضایت نامه را امضا کند.

آیا قانون جدیدی در رابطه با خروج از کشور زنان مجرد و مطلقه در ایران تصویب شده است؟

با سلام
با توجه به موضوع مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر تغییر شرایط صدور گذرنامه و خروج از کشور خانم ها از ایران به اطلاع میرساند:
هیچگونه تغییری در این زمینه صورت نپذیرفته و خانم های بالای هجده سال و یا مطلقه برای خروج از کشور نیازی به اجازه سرپرست خود ندارند.

۴.۶/۵ - (۵ امتیاز)
3 نظرات
  1. حقگو می گوید

    اجازه شوهر چیه دیگه مملکت ما برای هر حرامی یه مستحباتی هست راهی برای حلال شدن هست امروز حرامه چند روز دیگه حلال میشه هرچیزی اول انقلاب شترنج حرام بود الان حلاله مسابقات برگزار میکنن

  2. بهزاد می گوید

    با سلام…..آیا شوهری که خود پایان خدمت ندارد میتواند اجازه خروج برای همسر خود امضا کند؟؟؟؟

  3. **** می گوید

    مادر دو فرزندهستم ۹ ماهه و ۳ ساله دختر و پسر که در انگلستان متولد شده اند و زندگی می‌کنم در لندن . و دارای اقامت نامحدود و ایندفینت . از همسرم جدا شدم ولی هنوز در شناسنامه ثبت نشده ولی ایشان ۲ سال پیش به بنده و دخترم اجازه خروج همیشیگی دادند آیا امکان داره که بنده به همراه دو فرزندم به ایران برم و ایشان من را ممنوع الخروج کنند و آیا اگر این کار شدنی بود آیا برای برگشتن من و فرزندانم به لندن مشکلی پیش

    مچکرم از شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.