راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

سامانه میخک مونیخ

در این مقاله می‌خواهیم سامانه میخک مونیخ را به شما معرفی کنیم. درباره موضوعات مربوط به آن نکات لازم را ارایه دهیم و تمام اطلاعات لازم را درباره این سامانه در اختیار شما قرار دهیم.

از مهم‌ترین موضوعاتی که درباره سامانه میخک مونیخ در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد، نحوه ثبت نام در سامانه میخک، شیوه و نکات مربوط به تنظیم وکالت نامه در خارج از کشور، تمدید پاسپورت‌های ایرانی از طریق سامانه میخک و گرفتن کد رهگیری و سیستم‌های نوبت دهی برای مراجعه به سفارت و کنسولگری است.

فهرست:

سامانه میخک چیست؟

سامانه میخک (تاک سابق)، یا همان سامانه یکپارچه خدمات کنسولی ایرانیان خارج از کشور تنها سامانه رسمی و سراسری وزارت امور خارجه ایران است که برای تسهیل در خدمات کنسولی در خارج از کشور راه اندازی شده است. در این سامانه ایرانیان خارج از کشور ابتدا ثبت نام می‌کنند و بعد از آن با توجه به نیاز و موضوع مربوطه خود مانند تنظیم وکالتنامه یا صدور و تمدید پاسپورت اطلاعات لازم را تکمیل و فرم‌های مرتبط را پر کرده و از این سامانه کد رهگیری برای مراجعه به کنسولگری یا سفارت دریافت می‌کنند.

این سامانه دارای بخش‌های مختلفی است که فقط با یک بار ثبت نام در آن ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند تمام درخواست‌های خود را در هر زمانی که مایل باشند در آن ثبت کنند.

سامانه میخک مونیخ چیست؟

سامانه میخک مونیخ در واقع همان سامانه میخک اصلی است و سامانه ای متفاوت نیست. البته برخی رسانه‌ها به اشتباه سایت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مونیخ را به آدرس https://munich.mfa.ir به عنوان سامانه میخک مونیخ معرفی کرده اند، کما اینکه این اشتباه را به عنوان مثال در خصوص سامانه میخک سوئیس انجام داده اند. اما باید توجه داشت که سایت سرکنسولگری مونیخ صرفا جهت اطلاع‌رسانی است و انجام خدمات کنسولی فقط از طریق سامانه میخک به آدرس در تمامی کشورها https://mikhak.mfa.gov.ir انجام می‌شود.

ثبت نام در سامانه میخک چگونه است؟

برای ثبت نام در سامانه میخک ابتدا می‌بایست به آدرس اینترنتی https://mikhak.mfa.gov.ir مراجعه کرد و پروفایل شخصی را در آن ایجاد کرد.

برای ثبت نام در این سامانه در مرحله اول فقط کد ملی و یک آدرس ایمیل معتبر لازم است. در صورتی که قبلا شخص در این سامانه ثبت نام کرده باشد سیستم پیامی می‌دهد که یا پرونده قبلی خود را باطل کرده و ثبت نام مجدد کنید و یا اینکه اگر به ایمیلی که قبلا با آن ثبت نام کرده‌اید دسترسی دارید با رمز عبور ارسالی وارد شوید.

اگر برای بار اول شخص در این سامانه ثبت نام می‌کند برای وی ایمیلی حاوی یک کد موقت ارسال می‌شود که پس از آن می‌تواند وارد سامانه شده و اطلاعات پروفایل خود را ثبت کند. در این مرحله بایستی شخص دقت کامل داشته باشد چرا که اگر اطلاعات به هر دلیلی اشتباه وارد شود امکان ویرایش ندارد و فقط سفارت و یا کنسولگری می‌تواند آنرا ویرایش و اصلاح نماید. اطلاعاتی که در این بخش از شخص خواسته می‌شود یک سری اطلاعات عمومی مانند نام و نام خانوادگی، آدرس و… می‌باشد و در این مرحله بارگذاری هیچ مدرک و سندی نیازی نیست.

لازم به ذکر است امور مخصوص به فرزندان زیر ۱۸ سال با پروفایل پدر انجام می‌شود و نیازی به ثبت نام فرزندان در این سامانه نیست. همچنین افرادی که کد ملی خود را نمی‌دانند می‌توانند با تماس با سفارت یا کنسولگری و ارایه مشخصات فردی خود از کد ملی خود مطلع شوند.

نحوه تنظیم وکالت نامه در سامانه میخک مونیخ

پس از آن که ثبت نام شخص در سامانه میخک با موفقیت تمام شود، این بار نوبت به ورود به سامانه به همراه نام کاربری و کلمه عبور می‌رسد که می‌تواند درخواست‌های کنسولی خود را در هر زمانی که بخواهد در این سامانه ثبت و تائید کند. از مهم‌ترین بخش‌های کنسولی در این سامانه ثبت و تنظیم وکالت نامه است. موضوعات مختلفی وجود دارد که ایرانیان خارج از کشور ممکن است بخاطر آن‌ها نیاز به تنظیم وکالت نامه پیدا کند از مهم‌ترین امور می‌توان به موضوعات مربوط به وکالت در انحصار وراثت، طلاق، وکالت در امور دانشجویی و همچنین خرید و فروش ملک و خودرو اشاره کرد.

در بخش وکالت نامه سامانه میخک مونیخ چهار بخش مهم وجود دارد که می‌بایست به آن‌ها توجه داشت:

بخش اول: اطلاعات موکل

در این بخش اطلاعات مختصری از موکل و شخصی که می‌خواهد وکالت دهد خواسته می‌شود و اطلاعات تکمیلی از فرم‌های هنگام ثبت نام در سامانه میخک اخذ می‌شود. پس اگر شما می‌بینید که اطلاعات کاملی از شما خواسته نمی‌شود مشکلی نیست و در برگه وکالت نامه اطلاعات شما به صورت کامل درج می‌شود.

بخش دوم: اطلاعات وکیل

این بخش با توجه به شخصی که شما می‌خواهید آن وکالت دهید تکلمیل می‌شود. این قسمت لازم است با دقت تکمیل شود و با اطلاعات موکل جابجا نشود.

بخش سوم – متن وکالت نامه

متن وکالت نامه از مهم‌ترین بخش‌های یک وکالتنامه است که موضوعات مربوط به حد و حدود اختیارات وکیل را نشان میدهد. در این بخش نمونه فرم‌های آماده‌ای در سامانه میخک موجود است که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد اما مسئولیت متن با شخص موکل است و وزارت امورخارجه درباره آن‌ها مسئولیتی نمی‌پذیرد و توصیه شده است که برای متن وکالت نامه با وکیل دادگستری یا کارشناسان حقوقی مشورت شود.

بخش چهارم- درخواس کپی برابر با اصل وکالت نامه

از ویژگی‌های جدید وکالت نامه‌های سامانه میخک درخواست‌های کپی برابر با اصل وکالت نامه خارج از کشور است. در صورتی که موکل این تقاضا را ارایه بدهد وکیل و یا نماینده آن می‌تواند کپی برابر با اصل وکالت نامه را در ایران از وزارت امورخارجه تحویل بگیرید و نیازی به ارسال و پست اصل وکالت نامه به ایران نیست.

همچنین تمام وکالت نامه‌های صادره خارج از کشور به صورت آنلاین قابل اعتبارسنجی و استعلام است و در هر دفترخانه‌ای و هر شخصی می‌تواند از اصالت آن مطلع شود.

دریافت کد رهگیری از سامانه میخک مونیخ

پس از اینکه تمام اطلاعات لازم را در بخش وکالت نامه، گذرنامه و یا هر بخش دیگری از سامانه میخک وارد کردید سیتسم به شما یک کدرهگیری می‌دهد و همچنین یک نسخه از آن برای شما ایمیل می‌شود. این کد رهگیری برای نوبت گیری و مراجعه به سفارت لازم است.

خدمات سفارت ایران در مونیخ آلمان

وکالت از سامانه میخک مونیخ یا سامانه ثنا

ایرانیان خارج از کشور برای اعطای وکالت در امور قضایی علاوه بر سامانه میخک از سامانه ثنا خارج از کشور (عدل ایران اینترنشنال) نیز می‌توانند استفاده کنند. در حال حاضر ثبت نام غیر حضوری در سامانه ثنا فقط برای افرادی میسر است که کارت ملی هوشمند داشته باشند. در این صورت بدون هزینه، غیرحضوری و فوری وکالت نامه صادر می‌شود. اما اشخاصی که فعلا کارت هوشمند ندارند و می‌خواهند وکالت قضایی بدهند از سامانه میخک استفاده می‌کنند.
گفتنی است سیستم وکالت از سامانه میخک منحصر در وکالت قضایی نیست اما از طریق سامانه ثنا فقط در امور قضایی به شخص وکیل دادگستری می‌توان وکالت داد.

نوبت دهی سامانه میخک مونیخ

دریافت کلیه خدمات کنسولی در سرکنسولگری مونیخ پس از گرفتن نوبت در سامانه نوبت گیری appointment. mfa. ir انجام می شود.
برای امور بسیار ضروری می‌توانید پس از تماس تلفنی یا ارسال ایمیل، از سرکنسولگری یک وقت فوق العاده بگیرید. لطفا توجه فرمائید که تشخیص ضروی بودن موضوع بر عهده کارشناس کنسولی است و فراموشی یا اقدام دیرهنگام متقاضی، امر ضروری به وجود نمی‌آورد.

شرائط استفاده از نوبت خدمات کنسولی

دریافت یک خدمت از سرکنسولگری ایران در مونیخ به سه روش ممکن است:

نخست) غیرحضوری و از طریق پست،

دوم) حضوری و در ساختمان سرکنسولگری در مونیخ،

سوم) حضوری و خارج از سرکنسولگری؛ ممکن است سرکنسولگری در زمان‌های بسیار محدود و از پیش تعیین شده در دیگر شهرهای ایالتهای بایرن و بادن-وورتمبرگ مستقر شود و پذیرای متقاضیان باشد. زمان و مکان این برنامه‌ها در وبسایت و کانال تلگرام نمایندگی اعلام می‌شود https://t.me/irangkm

اگر شیوه نخست ممکن باشد، توضیح آن را در وبسایت نمایندگی (https://munich.mfa.ir) بخش امور کنسولی و در صفحه مربوط به خدمت مورد نیاز شما آورده شده است. برای شیوه‌های دوم و سوم باید از قبل درخواست نوبت کنید.

لطفاً به نکات زیر توجه فرمائید:

برای دریافت اغلب خدمات کنسولی، مراجعه قبلی به سامانه میخک https://mikhak.mfa.gov.ir و گرفتن کد رهگیری الزامی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر به وبسایت نمایندگی مراجعه فرمائید. اگر خدمتی در فهرست خدمات بدون کد رهگیری ثبت نشده باشد، باید برای آن از سامانه میخک کد رهگیری درخواست کنید.

دقیقاً در زمان نوبت داده شده (یا حداکثر ۱۰ دقیقه زودتر) در محل حضور یابید و دعوتنامه یا تصویر آن را به همراه داشته باشید. (برای رعایت نظم محیط کار، از آوردن همراه و مهمان خودداری فرمائید).

لینک‌های لازم جهت اطلاعات بیشتر

سوالات متداول

کنسولگری ایران در مونیخ در کدام منطقه است؟

آدرس: Generalkonsulat der I. R. Iran Mauerkircherstr. 59 81679 München    *

تلفن سرکنسولگری ایران در مونیخ چند است؟

شماره تلفن: ۴۵۲۳۹۶۹۰-۸۹-۰۰۴۹(کد آلمان: ۰۰۴۹; کد مونیخ: ۸۹)

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)
1 نظر
  1. امید اسفندی می گوید

    با سلام میخواستم درخواست وکالت منقول بدم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.