راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

شرایط سفر و ورود موقت با خودرو شخصی به ایران

طبق قوانین گمرک، ایرانیان مقیم خارج از کشور و اتباع خارجی با ویزای معتبر، می‌توانند؛ با دریافت جواز و دفترچه عبور معتبر (کارنه دوپاساژ یا تریپتیک یا دیپتیک) از کانون‌های معتبر جهانگردی و اتومبیل رانی کشور محل اقامت خود، نسبت به سفر و ورود موقت با خودرو شخصی به کشور اقدام و تا سه ماه در داخل کشور تردد نمایند، تمدید مهلت مذکور منوط به موافقت قبلی گمرک ایران خواهد بود.

خودروهای شخصی که به صورت موقت و برای تردد بیش از ۱۰ روز وارد کشور می‌شوند، جهت اخذ پلاک موقت، پس از اخذ گواهی مربوطه از گمرک مرز ورود، باید به اولین واحد شماره‌گذاری راهنمایی و رانندگی که در گواهی صادره از گمرک مشخص شده، مراجعه کنند.

مجوز تردد فقط برای مالک اصلی خودرو صادر می‌شود و هنگام خروج باید نسبت به تسویه ورود موقت اقدام نمایند.

کسانی که نسبت به اخذ دفترچه کارنه دوپاساژ یا تریپتیک و یا دیپتیک اقدام نکرده باشند، می‌توانند در مرز ورود، با سپرده نقدی یا ضمانت نامه بانکی، نسبت به اخذ پروانه ورود موقت اقدام کنند، لکن به دلیل طولانی بودن مراحل اداری و معطلی زیاد، این روش توصیه نمی‌شود.

اطلاعات تکمیلی درباره شرایط ورود موقت خودرو به داخل کشور

برابر مواد ۷۸ قانون امور گمرکی و ۱۴۲آئین نامه اجرایی این قانون، ایرانیان مقیم خارج از کشور، به شرط داشتن حداقل ۳ماه اقامت متوالی در خارج از کشور و اتباع خارجی، مشروط به داشتن روادید معتبر ایران (متناسب با مدت اقامت) با دریافت جواز عبور معتبر (کارنه دوپاساژ یا تریپتیک و یا دیپتیک) از کانون‌های جهانگردی کشورهای ملحق به قرارداد گمرکی ورود موقت وسایل نقلیه شخصی سال۱۹۵۶ میلادی منعقده در نیویورک و ارائه آن به گمرک جمهوری اسلامی ایران می‌توانند با خودروی شخصی خود به ایران وارد و تا سه ماه (از مبدأ کشور امارات متحده عربی یک ماه بدون تمدید) با توجه به مدت اعتبار کارنه دوپاساژ یا تریپتیک و یا دیپتیک بدون الزام به تسلیم اظهار نامه یا تأدیه وجه الضمان به گمرک از آن استفاده نمایند. مسافر طی این مدت می‌تواند چندین بار با وسیله خود از مرزهای مجاز وارد و خارج شود. کلیه خودروهای ورود موقت ملزم به دریافت پلاک موقت انتظامی از پلیس راهور ناجا می‌باشند. مهلت تمدید مدت تردد خودروهای وارده از کشورهای اروپایی سه ماه و از کشورهای حوزه خلیج فارس (غیراز امارات متحده عربی) چهار ماه می‌باشد. مجوز تردد برای خودروهای ورود موقت فقط برای مالک اصلی خودرو صادر گردیده و در هنگام خروج از هریک از مرزهای مجاز باید نسبت به تسویه ورود موقت اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید:

۳.۶/۵ - (۵ امتیاز)
4 نظرات
  1. علي مرادي می گوید

    سلامً المان هستم از کجا باید اقدام کنم که سر مرز معطل نشم

    1. ناشناس می گوید

      سلام از ADAC

  2. علی می گوید

    سلام وقت بخیر من با خانواده از انگلیس با ماشین میخوایم بیایم می‌توانیم یا نه لطفا پاسخ بدهید ممنون

  3. محمد می گوید

    سلام، ماشین دیزلی باشه مشکلی نخواهد بود؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.