راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

اطلاعات کامل از پاسپورت سوئیس

پاسپورت سوئیس و تسهیلات آن

گذرنامه سوئیس پاسپورتی است که برای تسهیل سفرهای بین المللی برای شهروندان سوئیس صادر می شود. آنها علاوه بر اثبات تابعیت سوئیس، روند تأمین کمک از مقامات کنسولی سوئیس در خارج از کشور را تسهیل می کنند. پاسپورت به همراه کارت شناسایی سوئیسی امکان آزادی رفت و آمد را در هر یک از ایالت های EFTA و اتحادیه اروپا فراهم می کند. دلیل این امر این است که سوئیس یکی از کشورهای عضو EFTA و از طریق توافقات دوجانبه با اتحادیه اروپا است.

بیشتر بخوانید: قدرتمندترین پاسپورت ها در سال ۲۰۲۲

Swiss Pass 2010.jpg
گذرنامه سوئیس

ساختار پاسپورت سوئیس چگونه است؟

پاسپورت های بعدی (گذرنامه ۰۳، ۰۶ و ۱۰) حاوی ۴۰ صفحه (به جای ۳۲ صفحه قبلی) و یک صفحه داده است. ۳۶ صفحه برای ویزای خارجی و مهر رسمی ارائه شده است. صفحه اول حاوی امضای حامل و همچنین فیلد ۱۱ “مشاهدات رسمی” است. صفحات ۲ تا ۳ حاوی ترجمه برچسب های فیلد صفحه داده به ترتیب به ۱۳ (Pass 03) و ۲۶ (Pass 06 و Pass 10) زبان هستند. هر صفحه دارای یک الگوی رنگی منحصر به فرد، و همچنین یک ضربدر سوئیسی ناقص است که با صلیب ناقص منطبق در سمت عقب، هنگامی که روشن می شود، ثبت می شود. در صفحات ۸ تا ۳۳، صلیب ناقص سوئیس حاوی نام ریز چاپ شده یک کانتون(کانتون: نوعی از تقسیمات کشوری) و سال پیوستن آن به کنفدراسیون سوئیس است، با نشان کانتون و یک نقطه عطف معروف در گوشه بیرونی بالایی.

پاسپورت های بیومتریک و لزوم استفاده از آنها

از ۱۵ فوریه ۲۰۱۰، گذرنامه های غیر بیومتریک (گذرنامه ۰۳، ۰۶، و ۸۵) دیگر صادر نمی شوند. از ۱ مارس ۲۰۱۰ و بر اساس توافق نامه شینگن، پاسپورت های سوئیس همه بیومتریک هستند. این برای سفر بدون ویزا به ایالات متحده ضروری است.

در ادامه بخوانید : خدمات سفارت ایران در سوئیس

صفحه داده های پاسپورت سوئیس شامل په مواردی می شود؟

فیلدهای زیر در صفحه داده های پلی کربنات است:

  • عکس حامل پاسپورت (همچنین در کارت پلی کربنات ریز سوراخ شده است)
  • نوع (PA – بدون بیومتریک، PM – با بیومتریک، PD – گذرنامه موقت، PB – گذرنامه دیپلماتیک)
  • کد (CHE)
  • شماره پاسپورت
  • ۱- نام خانوادگی
  • ۲- نام(های) داده شده
  • ۳- ملیت
  • ۴- تاریخ تولد (dd.mm.yyyy)
  • ۵- جنسیت (M/F)
  • ۶- قد (سانتی متر)
  • ۷- محل مبدا: (شهرداری و کانتون) (نکته: محل تولد در اسناد هویتی سوئیس ذکر نشده است)
  • ۸- تاریخ صدور
  • ۹- توانایی/قدرت
  • ۱۰- تاریخ انقضا

پایین صفحه داده منطقه قابل خواندن توسط ماشین است.

تاییدیه ها

صفحه ۱، علاوه بر خط امضا، منطقه تعیین شده برای تأییدیه های رسمی است (فیلد ۱۱، “مشاهدات رسمی”).

پاسپورت سوئیس به چه زبانی است؟

کل پاسپورت به چهار زبان رسمی (آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومیشی) و همچنین انگلیسی نوشته شده است، به استثنای صفحه ۴۰ که فقط حاوی دستورالعمل های استفاده و مراقبت است. صفحه ۲ شامل ترجمه به ۱۳ زبان است. در پاس ۱۰، ۱۳ زبان دیگر با توجه به ۱۰ کشور اضافه شده به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۴ و همچنین نروژی و ایسلندی برای پوشش زبان های کشورهای EFTA اضافه شد. در نتیجه، پاسپورت سوئیس دارای ۲۶ زبان است که از پاسپورت های اتحادیه اروپا با ۲۳ زبان بیشتر است. در پشت جلد عبارت «این پاسپورت شامل ۴۰ صفحه شماره دار است» به ۲۶ زبان نوشته شده است.

جدول زمانی پاسپورت سوئیس

حال: پاس ۱۰
Pass 10 که از ۱ مارس ۲۰۱۰ در دسترس است، حاوی اطلاعات بیومتریک است: یک عکس و اثر انگشت. سوئیس برای مشارکت در معاهده شینگن ملزم به اجرای این نوع گذرنامه بود. صفحات ۲ تا ۳ شامل ۲۶ ترجمه هستند. پاس ۱۰ عملاً همان پاس ۰۶ است به جز یک تراشه با داده های بیومتریک. این گذرنامه در همه پرسی مردمی در ۱۷ مه ۲۰۰۹ پذیرفته شد.

پاس ۰۶
پاس ۰۶ از سال ۲۰۰۶ صادر شد. حاوی اطلاعات بیومتریک در یک تراشه RFID بود. این یک نمونه اولیه از جدیدترین Pass 10 بود اما به اعتبار ۵ ساله محدود شد. در صفحه ۲ شامل ۱۳ ترجمه است. نسخه قدیمی تر، Pass 03، هنوز تا تاریخ انقضا قابل استفاده بود، اما به دلیل توافق نامه شینگن، پس از انقضا باید با پاسپورت بیومتریک جایگزین می شد.

گذرنامه موقت (گذرنامه اضطراری)
گذرنامه موقت اغلب “گذرنامه اضطراری” نامیده می شود. بر اساس قوانین سوئیس در مورد مدارک هویتی، ممکن است تنها زمانی صادر شود که زمانی برای درخواست گذرنامه معمولی وجود نداشته باشد یا گذرنامه معتبر معمولی ارائه نشود (مثلاً اگر پاسپورت معمولی مفقود، از بین رفته یا به سرقت رفته باشد)، یا اگر پاسپورت معتبر شرایط لازم برای سفر را نداشته باشد (مثلاً زمانی که زمان اعتبار گذرنامه برای ورود به یک کشور خارجی کافی نیست، به عنوان مثال، روسیه و چین به بیش از ۶ ماه اعتبار نیاز دارند).

پاسپورت موقت همان پاس ۰۳ است و فاقد اطلاعات بیومتریک است. روی جلد گذرنامه موقت به وضوح با نوار سفید در نیمه پایین جلد مشخص شده است تا آن را از یک پاسپورت معمولی متمایز کند. پاسپورت موقت فقط ۱۶ صفحه دارد. هیچ صفحه داده پلی کربنات وجود ندارد، در عوض از صفحه داده های کاغذ امنیتی چند لایه استفاده می شود. گذرنامه موقت با استانداردهای امنیتی بین المللی برای این نوع اسناد مطابقت دارد و قابل خواندن با ماشین است. اعتبار آن ۱ سال است.

پاس ۰۳
پاس ۰۳ برای اولین بار در ۱ ژانویه ۲۰۰۳ صادر شد، زیرا نسخه قبلی آن با استانداردهای بین المللی فعلی مطابقت نداشت. پاس ۰۳ همچنین اولین پاسپورت سوئیسی است که به صفحه داده پلی کربنات قابل خواندن توسط ماشین مجهز شده است. این با پاس ۰۶ یکسان است، به جز این واقعیت که حاوی داده های بیومتریک نیست.

پاس ۸۵
Pass 85 برای اولین بار در ۱ آوریل ۱۹۸۵ معرفی شد. صفحه داده آن قابل خواندن با ماشین نبود. روی جلد قرمز متوسط ​​با یک صلیب سوئیسی بزرگ و عبارت “Swiss Passport” به صورت عمودی به ۵ زبان تزئین شده است. نسخه قبلی Pass 85 فقط ۴ زبان داشت، تا اینکه رومانش در اواخر دهه ۱۹۸۰ به عنوان یک زبان ملی در سوئیس تبدیل شد. ویژگی‌های ایمنی شامل کاغذ واکنش‌گر UV، واترمارک با شماره صفحه و صلیب سوئیسی، چاپ گیوشه با رنگ‌های متنوع، جوهر تغییر رنگ، و چاپ عناصر ثبت نام در هنگام روشن شدن گذرنامه است. عکس حامل چسب و با دو مهر برجسته شده بود. عکس‌های سیاه و سفید در پاس ۸۵ قابل قبول بود. همانند نسخه‌های قدیمی پاسپورت، رنگ مو و چشم حامل ذکر شده بود.

پاس ۵۹
پاس ۵۹، که در سال ۱۹۵۹ معرفی شد، دارای یک جلد قرمز تیره با یک نشان سوئیسی در سمت چپ و در سه خط “Passeport Suisse”، “Schweizerpass” و “Passaporto Svizzero” بود. صفحات داخلی به چهار زبان بود: فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی – سه زبان ملی در آن زمان – و انگلیسی. ویژگی های امنیتی شامل واترمارک و چاپ Guilloché بود.

پاس ۱۹۳۲
پاس ۱۹۳۲ دارای روکش قهوه ای با نشان مرکزی سوئیس بود و هیچ ویژگی امنیتی نداشت. از زبان رومانش استفاده نمی شد.

پاس ۱۹۱۵
پاس ۱۹۱۵ جلد سبز رنگ بدون چاپ داشت و همچنین فقط سه زبان رسمی سوئیس را داشت و هیچ ویژگی امنیتی نداشت. هیچ محدودیتی در اندازه عکس حامل وجود نداشت، که می تواند فراتر از حاشیه صفحه باشد.

Important things you need to know about "Swiss citizenship" -  Indoeuropean.eu

سوالات متداول:

گذرنامه های موقت سوئیس را از کجا میتوان درخواست کرد؟

گذرنامه موقت را می توان در خارج از کشور در هر کنسولگری یا سفارت سوئیس، هر اداره گذرنامه داخلی، یا در فرودگاه های زوریخ، بازل و ژنو درخواست کرد.

تابعیت دوگانه در سوئیس چه شرایطی دارد؟

تابعیت مضاعف در سوئیس مجاز است، اما شرایط لازم برای تابعیت خارجی ها از کانتونی به کانتون دیگر متفاوت است. شهروندان مرد سوئیسی، از جمله دو تابعیتی، می توانند ملزم به انجام خدمات نظامی یا غیرنظامی باشند و شهروندان سوئیسی مجاز به شرکت در هیچ نظامی دیگری نیستند، مگر اینکه شهروند کشور مورد نظر باشند و در آن ساکن باشند. (نگهبانان سوئیسی واتیکان به عنوان یک “پلیس خانگی” در نظر گرفته می شوند و نه به عنوان یک ارتش.)

۴/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.