راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

شرایط برگشت به ایران بدون پاسپورت- برگ عبور چیست؟

آیا ایرانیان مقیم و یا ساکن خارج از کشور می‌توانند بدون پاسپورت و گذرنامه ایرانی به ایران برگردند؟ به طور اجمالی پاسخ مثبت است و چند سالی است که این امکان فراهم شده است. شما کافی است به سفارت یا کنسولگری ایران در خارج از کشور مراجعه کنید و در خواست «برگ عبور» بدهید.

در ادامه اخبار مربوط به مجوز برگشت به ایران بدون گذرنامه و همچنین مدارک و شرایط دریافت برگ عبور را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: پناهندگان ایرانی از خدمات کنسولی محروم هستند؟

اعلام خبر برگشت به ایران بدون پاسپورت توسط وزارت خارجه ایران

معاون کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی اعلام کرد که طرح تسهیل ورود ایرانیان خارج از کشور به داخل تصویب شد. بر اساس این طرح هر فرد مقیم خارج، تنها با برگه‌ای که ایرانی بودنش را اثبات کند می‌تواند به ایران سفر کند.

حسن قشقاوی، معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان در وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که طرح تسهیل ورود ایرانیان خارج از کشور به داخل تصویب شده است.

به گزارش ایسنا، وی در توضیح این طرح که به گفته او از دستورات اکید ریاست جمهوری بوده، گفته است: «همه هموطنان خارج از کشور با مراجعه به نمایندگی‌های وزارت خارجه می‌توانند درخواست گذرنامه و یا برگه جایگزین برای ورود به ایران داشته باشند.»

بنا به گفته‌های آقای قشقاوی، ایرانیان مقیم خارج از کشور تنها با نشان دادن سندی که بتواند ایرانی بودن آن‌ها را ثابت کند می‌توانند گذرنامه گرفته و به ایران سفر کنند. مصوبه اخیر، نمایندگی‌های ایران در سراسر دنیا را موظف کرده که تنها با اثبات ایرانی بودن فرد، برای او گذرنامه صادر کنند.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داده: «آن‌ها از این طریق می‌توانند ورود آسانی داشته باشند و هیچ نیازی به بررسی در خارج از کشور نیست. آن‌ها به راحتی می‌توانند وارد کشور شوند و هیچ برگه و یا سندی درباره اسناد اقامتی آن‌ها از سوی ناجا یا سایر ارگان‌ها خواسته نمی‌شود. بنابراین هر سندی که نشان دهد فرد ایرانی است برای دریافت گذرنامه و ورود به کشور کفایت می‌کند.»

بیشتر بخوانید: ورود به کشور با گذرنامه تاریخ گذشته

اعلام شرایط برگشت به ایران بدون پاسپورت توسط شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور

سیدجواد قوام‌شهیدی، دبیرکل شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور نیز در سال ۱۳۹۳ گفت: درحال‌حاضر مسایل مربوط به تردد از جمله اسناد هویتی و موانعی که برای ورود و خروج ایرانی‌تبارها به کشور وجود داشت، حل شده، خلاهای قانونی پیرامون اتباع ایرانی از بین رفته و خدمات‌رسانی به هموطنان ایرانی در داخل و خارج شتاب مضاعفی یافته است و همه ایرانیان در تمام نقاط جهان در حوزه مسایل حقوقی و قضایی از حقوق برابر با شهروندان ایرانی داخل کشور برخوردارند و مشکلاتی که در گذشته در مسایل مرتبط با سربازی، مشکلات تابعیتی، مسایل حقوقی و قضایی وجود داشت، از بین رفته است.

شرایط و مدارک درخواست صدور برگ عبور

به ایرانیانی که درخواست مراجعت به کشور دارند و فاقد گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه باشند و یا اینکه مدت اعتبار آن اسناد منقضی شده باشد، به شرط آنکه تابعیت ایرانی آن‌ها مسلم باشد برگ عبور که فقط برای بازگشت به ایران معتبر است داده می‌شود.

مدارک لازم:

  • ثبت درخواست در سامانه میخک و دریافت کد رهگیری.
  • حضور داوطلبانه متقاضی در نمایندگی.
  • اصل شناسنامه (عکس دار برای افراد ۱۵سال به بالا) یا کارت شناسایی ملی یا گواهینامه رانندگی یا کارت پایان خدمت یا معافیت از نظام وظیفه.
  • شرح حال کتبی از هنگام خروج قانونی یا غیر قانونی از ایران تا هنگام درخواست برگ عبور.
  • دو قطعه عکس ۵ /۴ × ۵ /۳رنگی جدید بیومتریک و یک نواخت (تمام رخ با زمینه روشن، بدون کلاه، عینک و شال گردن/ خانم‌ها با حجاب اسلامی).
  • اصل کارت یا برگ اقامت – گذرنامه یا سند مسافرت خارجی – کارت هویت کشور محل اقامت.

منابع: بیتوته – سفارت ایران در آنکارامیزخدمت وزارت امورخارجه

دریافت برگ عبور برای فرزندان بدون شناسنامه

-کسانیکه فرزند آنها در استرالیا متولد شده و فرصت دریافت شناسنامه ندارند می‌توانند برای سفر فرزندشان به ایران برگ عبور دریافت نمایند. قبل از صدور برگ عبور، گواهی ولادت فرزند باید توسط سفارت تایید گردد. برای تایید گواهی ولادت، شناسنامه پدر و مادر و گذرنامه و مدرک اقامت استرالیایی آنها مورد نیاز می‌باشد. تایید گواهی ولادت و صدور برگ عبور می‌تواند همزمان انجام شود.

– برای افراد زیر ۱۸ سال، پدر باید با کد ملی خود وارد سیستم میخک شده و گزینه صدور برگ عبور برای فرزندم را انتخاب نماید. (سایت سفارت ایران در استرالیا)

سوالات متداول

مدت اعتبار هر برگ عبور چند روز است؟

برگه عبور برای هر متقاضی یک بار صادر و اعتبار آن از تاریخ صدور به مدت ۲۰ روز می‌باشد.

در صورتی که اصل مدارک هویتی موجود نباشد چه باید کرد؟

تصویر مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت پایان خدمت/ معافیت در صورتی به جای اصل آن‌ها قابل پذیرش خواهد بود که از طریق وزارت امور خارجه در تهران (ساختمان شماره ۳، اداره گذرنامه و روادید) و یا یکی از دفاتر نمایندگی وزارت خارجه در شهرهای شیراز، تبریز و مشهد و ساری و… برای سفارت یا کنسولگری ارسال گردد.

هزینه برگ عبور چقدر است؟

طبق دستورالعمل آیین نامه تعرفه های کنسولی ، برگ عبور برای اتباع ایرانی که جزء در راه ماندگان ، بازداشت شدگان ، زندانیان و اخراج شدگان می باشند و عدم استطاعت مالی آنان تائید شده باشد رایگان صادر می گردد.. در غیر این موارد بر طبق تعرفه های کنسولی مبالغی از ایشان اخذ خواهد گردید.

 آیا برای دارندگان گذرنامه برگ عبور صادر می شود؟

چنانچه گذرنامه آنان فاقد اعتبار باشد و متقاضی تمایل به تجدید آن در ایران داشته باشد.

به این مطلب امتیاز بده post
1 نظر
  1. هستی می گوید

    آیا بدون داشتن پاسپورت و با داشتن برگه عبور سفارت امکان بازگشت به کشور با هواپیما و خرید بلیط هواپیما می باشد ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.