راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

تمدید پاسپورت ایرانی در آلمان

تمدید پاسپورت ایرانی در آلمان یکی از موضوعاتی مورد نیاز ایرانیان ساکن و مقیم آلمان است. برای صدور و تمدید گذرنامه در کشور آلمان اولین نکته که لازم است بدانیم این است که ۴ نمایندگی وزارت امورخارجه ایران، خدمات کنسولی ایرانیان ساکن آلمان را انجام می‌دهند.

سفارت ایران در شهر برلین آلمان، سرکنسولگری ایران در فرانکفورت، مونیخ و هامبورگ مراکز رسمی خدمات کنسولی جمهوری اسلامی ایران در آلمان هستند.

کلیه امور مقدماتی خدمات کنسولی مانند گرفتن کد رهگیری از سامانه میخک توسط سایت راهش انجام می شود. کافی است با کلیک بر روی دکمه واتساپ با ما در ارتباط باشید.

فهرست مطالب

حوزه‌های خدمات کنسولی جهت تمدید پاسپورت ایرانی در آلمان

متقاضیان خدمات کنسولی می‌بایست با توجه به محل اقامت خود به سفارت و یا یکی از کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در آلمان به شرح زیر مراجعه نمایند:

  1. سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین:
    ایالات برلین، براندنبورگ، زاکسن، زاکسن آن‌هالت، تورینگن و مکلنبورگ-فورپومرن
  2. کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت:
    ایالات هسن، نوردراین-وستفالن، راینلاند-فالتس و زارلاند
  3. کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ:
    ایالات هامبورگ، نیدرزاکسن، اشلسویگ-هولشتاین و برمن
  4. کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مونیخ:
    ایالات بایرن و بادن-وورتمبرگ

توجه:
چنانجه فردی از هریک از ایالت‌های تحت پوشش نمایندگی‌ها به ایالتی دیگری انتقال یابد، می‌بایست قبل از مراجعه به نمایندگی جدید تقاضای خود را (ازطریق ایمیل یا فاکس) جهت انتقال پرونده کنسولی به نمایندگی قبلی ارائه نماید.

بیشتر بخوانید: 

صدور و تعویض گذرنامه ایرانی در سفارت ایران در برلین

فهرست مطالب درخصوص گذرنامه ایرانی در برلین

(توجه: لطفا پس از مطالعه دستورالعمل زیر و ثبت نام در سامانه میخک و دریافت کد رهگیری، باید همراه با کد رهگیری و اصل کلیه مدارک بارگذاری شده در سامانه میخک به سفارت جهت پرداخت هرینه و صدور گذرنامه مراجعه فرمایید.)

براساس بند ۲ ماده ۹۷۶ قانون مدنی افرادی که پدر آن‌ها ایرانی است اعم از اینکه در ایران و یا در خارج از کشور متولد شده باشند، می‌توانند گذرنامه دریافت نمایند.

برهمین اساس و طبق مقررات مربوط به تجدید گذرنامه، اشخاصی که از اعتبار گذرنامه آن‌ها شش ماه و یا کمتر باقی مانده، باید نسبت به تجدید گذرنامه خود اقدام نمایند. حضور متقاضیان برای صدور گذرنامه در سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین ضروری است.

نکته مهم جهت درخواست صدور گذرنامه برای فرزندان کمتر از ۱۸ سال

ابتدا می‌بایست با کد ملی و مشخصات پدر و یا قیم قانونی فرزند در سامانه میخک ثبت نام انجام شده و سپس در مرحله دوم و بعد از وارد نمودن رمز یکبارمصرف، در بخش درخواست گذرنامه گزینه صدور گذرنامه برای فرزند زیر ۱۸ سال انتخاب و سپس کد ملی و مشخصات سجلی فرزند وارد شود.

دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها که مشمول استفاده از تسهیلات دانشجوئی شده و گذرنامه رایگان دانشجویی دریافت نموده‌اند و کلیه کسانی که گذرنامه با محل اقامت ایران در گذرنامه آن‌ها درج و صادر می‌شود، لازم است پس از سفر به کشور و پیش از خروج، حداقل ۷۲ ساعت قبل از پرواز به اداره گذرنامه نیروی انتظامی مراجعه و هماهنگی‌های لازم را با پلیس گذرنامه جهت خروج به عمل آورند.

دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها که مشمول استفاده از تسهیلات دانشجوئی شده و گذرنامه رایگان دانشجویی دریافت نموده‌اند و کلیه کسانی که گذرنامه با محل اقامت ایران در گذرنامه آن‌ها درج و صادر می‌شود، لازم است پس از سفر به کشور و پیش از خروج، حداقل ۷۲ ساعت قبل از پرواز به اداره گذرنامه نیروی انتظامی مراجعه و هماهنگی‌های لازم را با پلیس گذرنامه جهت خروج به عمل آورند.

نکته مهم در مراجعه حضوری جهت درخواست گذرنامه

  • تصویر شناسنامه (صفحه اول و دوم و توضیحات) و تصویر کارت اقامت (پشت و رو)
  • حضور پدر جهت تکمیل رضایت نامه برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال برای بار اول
  • ارائه یک قطعه عکس جدید بیومتریک ۴/۳ و بدون روتوش و بدون عینک (در صورت تمایل در محل کنسولگری قابل تهیه است)

مدارک مورد نیاز جهن درخواست گذرنامه ایرانی در برلین آلمان

۱-اصل شناسنامه (شناسنامه عکس دار برای افراد بالای ۱۵ سال).

۲-اصل کارت ملی (برای افراد بالای ۱۵ سال)

۳-اصل گذرنامه فعلی.

۴-اصل کارت پایان خدمت یا معافیت نظام وظیفه آقایان.

۵-آقایان بالاتر از ۱۸ سال که کارت پایان خدمت یا معافیت دریافت نکرده اند، به شرطی که حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند، بایستی پس از ثبت نامه اولیه در سامانه و دریافت کد رهگیری نسبت به تکمیل و ارایه درخواست درج مهر خروج مشمولین (فرم صدور مجوز خروج مشمولان) و پرداخت هزینه استعلام (فقط برای اولین بار) و هزینه صدور مهر خروجی مشمولین به حساب سفارت اقدام نمایند.

۶-اصل کارت اقامت معتبر.

۷-عکس آپلود شده در سامانه بایستی جدید و در اندازه ۵ /۴ × ۵ /۳ رنگی بیومتریک، تمام رخ با زمینه روشن بدون کلاه و عینک و برای خانم‌های بالای ۹ سال با رعایت حجاب اسلامی.

۸-تکمیل و ارائه یک نسخه فرم بقا بر تابعیت برای دارندگان گذرنامه خارجی.

۹-تکمیل و ارائه یک نسخهفرم پناهندگانبرای دارندگان اقامت پناهندگی.

۱۰-تکمیل و ارائه یک نسخه فرم تغییر محل اقامتبرای درخواست تغییر محل اقامت (ایران به آلمان) و اجازه خروج برای بانوان از سوی همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال از سوی پدر، الزاما با حضور و امضاء ایشان یا حکم صادره از سوی دادگاه ذیصلاح ایران، صورت می‌گیرد.

۱۱- ارایه اصل گواهی فوت همسر (یا شناسنامه حاوی ثبت فوت) و یا اصل سند طلاق (یا شناسنامه حاوی ثبت طلاق) برای بانوان متقاضی گذرنامه که همسرشان فوت شده و یا از آن‌ها جدا شده اند.

۱۲-ارائه فیش پرداخت هزینه صدور گذرنامه و در صورت نیاز هزینه تغییر محل اقامت از ایران به آلمان به حساب سفارت.

۱۳-تجدید گذرنامه برای دانشجویانی که دارای مجوز استفاده از تسهیلات دانشجویی هستند به صورت رایگان صورت می‌گیرد. فرم مهر خروج دانشجویی

یادآوری:

  • ضروری است متقاضیان اطلاعات شخصی خود را با دقت بالا و پس از اطمینان از درج صحیح اعداد، تاریخ‌ها و رعایت املاء صحیح در سامانه، اقدام به ثبت نهایی نماید. در صورتیکه هر یک از مشخصات ذکر شده غلط در سامانه درج شده باشد و گذرنامه با اطلاعات غلط صادر گردد، هزینه صدور مجدد گذرنامه جدید بعهده متقاضی می‌باشد.
  • لازم است تصویر مدارک هویتی مانند: شناسنامه و کارت پایان خدمت یا معافیت و… با وضوح کامل و طبق استاندارد سامانه آپلود گردد.
  • در صورتی کپی مدارک هویتی پذیرفته می‌شود که قبلا از طریق وزارت امور خارجه در تهران (ساختمان شماره ۳، اداره گذرنامه و روادید) و یا یکی از دفاتر نمایندگی وزارت خارجه در شهرهای شیراز، تبریز، مشهد، ساری و… با این نمایندگی مکاتبه شده است.
  • کلیه درخواست‌های مربوط به صدور گذرنامه افراد زیر ۱۸ سال باید با حضور پدر و یا قیم قانونی وی تنظیم شود.
  • بانوان ایرانی متقاضی گذرنامه که با مرد خارجی ازدواج نموده‌اند نیازی به ارایه مجوز همسر ندارند.
  • بدیهی است تغییر محل اقامت و صدور مجوز خروج فرزندان زیر ۱۸ سال منوط به ارایه مجوز رسمی پدر و یا حکم صادره از سوی دادگاه ذیصلاح ایران می‌باشد.

معرفی سامانه میخک

نکته بسیار مهم در خصوص نوبت گیری برای سفارت ایران در برلین

جهت درخواست گذرنامه، صدور شناسنامه، ثبت ازداوج و طلاق پس از دریافت کد رهگیری می‌بایست جهت اخذ نوبت به سامانه نوبت دهی به آدرس زیر مراجعه و نوبت دریافت نمایید. سپس در زمان تعیین شده همراه با کد رهگیری و رسید تاریخ نوبت و اصل کلیه مدارک بارگذاری شده در میخک، جهت انجام امور خود به سفارت مراجعه فرمایید.

آدرس سامانه نوبت دهی:
https://appointment.mfa.ir

اطلاعات تکمیلی درباره صدور و تعویض گذرنامه در سفارت ایران در برلین

صدور و تعویض گذرنامه ایرانی در سفارت ایران در فرانکفورت

صدور و تمدید گذرنامه در سفارت ایران در فرانکفورت
صدور و تمدید گذرنامه و پاسپورت ایرانی در آلمان

فهرست

شرایط و مدارک مورد نیاز برای تعویض یا تجدیدگذرنامه

یادآوری های مهم

شرایط و مدارک مورد نیاز برای تعویض یا تجدید گذرنامه در سفارت ایران در فرانکفورت

هموطنان گرامی ساکن در حوزه این سرکنسولگری، در صورت خاتمه یافتن اعتبارگذرنامه و یا پر شدن صفحات گذرنامه خود و یا چنانچه اعتبار گذرنامه آنان کمتر از یک سال باشد، می‌توانند، بعد از ثبت نام در سامانه میخک به نشانیmikhak. mfa. gov. ir و بارگذاری مدارک (در قالب JPG و با حجم زیر۳۰۰KB) و دریافت کدرهگیری نسبت به ارائه درخواست و اصل مدارک مربوطه به صورت حضوری و یا ارسال از طریق پست سفارشی برای تعویض گذرنامه خود اقدام نمایند. (حضور افرادی که برای اولین بار از این سرکنسولگری تقاضای تعویض گذرنامه دارند با اصل مدارک مورد نیاز، الزامی است.)

لینک تعرفه های جدید کنسولی

  • اصل کدرهگیری دریافتی از سامانه میخک
  • اصل گذرنامه ایرانی
  • اصل شناسنامه ایرانی متقاضی (شناسنامه افراد بالای ۱۵ سال تمام باید عکس دار باشد.) و یک نسخه تصویر تمام صفحات.
  • اصل کارت شناسایی ملی متقاضی و یک نسخه تصویر دو روی کارت (برای افراد بالای ۱۵ سال تمام.)
  • اصل کارت پایان خدمت سربازی و یا معافیت برای آقایان بین سنین ۱۸ تا ۵۰ سالگی تمام و تصویر پشت و روی آن
  • اصل کارت اقامت کشور آلمان (AUFENTHALTSTITEL) یا کارت ملیت آلمان (AUSWEIS) یا گذرنامه آلمانی و یا کارت اقامت پناهندگی و یک نسخه تصویر پشت و روی مدرک.
  • یک قطعه عکس جدید متقاضی (حداکثر مربوط به ۳ماه گذشته) در اندازه۴×۳ یا۴×۶، تمام رخ، بیومتریک، بدون روتوش، زمینه روشن و بدون عینک و کلاه. (عکس بانوان بالاتر از ۹ سال با رعایت حجاب اسلامی باشد.)
  • تکمیل برگ شماره ۱۰۳ برای دارندگان کارت ملیت آلمان (AUSWEIS) یا گذرنامه آلمانی. (این برگ از طریق لینک زیر قابل دریافت است.)
  • اجازه نامه کتبی شوهر برای خانم‌های دارای همسر ایرانی (چنانچه در گذرنامه ایرانی شوهر، محل اقامت آلمان درج شده باشد، نیاز به این اجازه کتبی شوهر نخواهد بود.)
  • اجازه کتبی پدر برای فرزندان زیر ۱۸ سال (تکمیل فرم شماره ۱۰۲ از طریق لینک زیر) درخواست صدور گذرنامه و ثبت نام در سامانه میخک برای افراد زیر ۱۸سال تمام، توسط پدر و یا قیم قانونی آنان امکان‌پذیر است.
  • اصل قبض واریز هزینه صدور گذرنامه (KONTOAUSZUG) به مبلغ ۱۰۰ یورو به حساب سرکنسولگری (طبق جدول هزینه‌های کنسولی) گذرنامه برای فرزند زیر ۲ سال و برای اولین بار مبلغ ۵۰ یورو خواهد بود. در صورتی که متقاضی خواهان درج اقامت آلمان در گذرنامه خود باشد، مبلغ ۲۰ یورو بیشتر واریز نماید. این مبلغ در محل سرکنسولگری از طریق ec- karte قابل دریافت است.
  • پاکت پست سفارشی با درج نشانی متقاضی با الصاق تمبر به مبلغ ۶.۲۵ یورو (Einschreiben Eigenhändig) برای برگشت مدارک و گذرنامه جدید. (برای هر تقاضا یک پاکت برگشت تهیه و ارسال شود.) حتما از پاکت سایزC۵ استفاده شود.

اطلاعات کامل درباره صدور و تمدید گذرنامه خارج از کشور


یادآوری های مهم

درخواست صدور گذرنامه نیاز به وقت قبلی ندارد.

ثبت نام در سامانه میخک و دریافت کد رهگیری برای صدور گذرنامه الزامی است.

در صورت ارسال مدارک از طریق پست سفارشی، در تهیه و ارسال مدارک کامل، دقت لازم را معمول داشته، زیرا ارسال مدارک بصورت ناقص، بدون هرگونه اقدام، عینا برگشت داده خواهد شد.

چنانچه گذرنامه فعلی شما در این نمایندگی صادر شده است، ارسال اصل گذرنامه به همراه تصویر مدارک اعلام شده کفایت می‌کند.

اطلاعات تکمیلی تمدید پاسپورت ایرانی در آلمان فرانکفورت

تمدید گذرنامه در کنسولگری ایران در هامبورگ

صدور گذرنامه در سفارت ایران در هامبورگ
تمدید و صدور پاسپورت در سفارت ایران در هامبورگ

در صورت خاتمه اعتبار یا پر شدن صفحات گذرنامه و یا تغییر نام و نام خانوادگی و یا تاریخ تولد با استناد به شناسنامه، تجدید گذرنامه امکان‌پذیر می‌باشد.

توجه: بانوان خارجی که دارای شوهر ایرانی هستند پس از دریافت شناسنامه ایرانی می‌توانند نسبت به دریافت گذرنامه ایرانی اقدام نمایند.

«راهنمای درخواست گذرنامه در سامانه میخک»

لطفاً پس از «تعیین وقت قبلی» از طریق تماس تلفنی و یا ارسال‌ای میل به سرکنسولگری، مراحل ذیل را به ترتیب انجام دهید:

۱- مراجعه به سامانه میخک به آدرس: https://mikhak.mfa.gov.ir

۲- ثبت نام و ورود به سامانه

۳- مراجعه به قسمت درخواست صدور گذرنامه

۴- تکمیل موارد درخواستی با دقت و پاسخ به کلیه سئوالات و بارگذاری تصاویر شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه (صفحه اول و مهر آخرین خروج)، عکس جدید (دقت شود عکس جدید مخصوص گذرنامه، بدون کلاه و عینک، بانوان با حجاب کامل اسلامی) اسکن درست و دقیق و فاقد فضای سفید اضافی در حاشیه تصویر مدرک باشد.

۵- ثبت درخواست و دریافت رسید (کد رهگیری ارسالی از طریق ایمیل)

۶- مراجعه به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ، رأس زمان مقرر در نوبت اعلام شده، با همراه داشتن اصل مدارک (شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه، کارت اقامت معتبر (AUFENTHALTSTITEL)، یا کارت ملیت آلمان (AUSWEIS)، یا گذرنامه خارجی، یا مدرک پناهندگی، اصل و تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان دارای ۱۸ سال سن و بالاتر (تا سن ۵۰ سالگی تمام)، رسید ثبت درخواست صدور گذرنامه (کد رهگیری ارسالی از طریق ایمیل)

۷- مدارک توسط بخش گذرنامه سرکنسولگری بررسی و سپس هزینه مربوط به صدور گذرنامه دریافت خواهد شد.

توجه: متقاضیان بالای ۱۸ سال سن دارای گذرنامه صادره از هامبورگ پس از انجام موارد ردیف ۱ تا ۵ و اخذ کد رهگیری می‌توانند مدارک لازم مورد اشاره در ردیف ۶ را به همراه رسید بانکی پرداخت هزینه مربوطه و پاکت مناسب (برای ارسال گذرنامه جدید با پست سفارشی) از طریق پست ارسال نمایند. بدیهی است در صورت نقص مدارک وعدم انجام موارد فوق همه مدارک ارسالی بدون اقدام برگشت داده خواهد شد.

توصیه می‌شود مراحل ثبت درخواست در سامانه میخک شخصاً توسط متقاضی انجام پذیرد. با این حال متقاضیانی که به هر دلیل شخصاً امکان ثبت درخواست در سامانه میخک را ندارند، در صورت تمایل می‌توانند جهت اخذ کد رهگیری به یکی از کافی نت‌ها (لینک کافی نت‌ها) مراجعه نمایند.

تأکید می‌نماید این کافی نت‌ها هیچ ارتباطی با سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ نداشته و صرفا جهت تسهیل در انجام امور مربوط به سامانه میخک به هموطنان گرامی معرفی می‌گردند.

برای مراجعه به بخش گذرنامه «تعیین نوبت» از طریق تماس تلفنی و یا ارسال ایمیل ضروری است و مدارک مورد نیاز به هنگام مراجعه حضوری به بخش گذرنامه به شرح زیر می‌باشد:

۱-اصل گذرنامه ایرانی

۲-اصل شناسنامه (برای افراد بالای ۱۵ سال سن، شناسنامه باید عکس دار باشد) در صورت عکس دار نبودن شناسنامه ابتدا به بخش سجلات مراجعه نمایید.

۳-اصل کارت اقامت معتبر (AUFENTHALTSTITEL)، یا کارت ملیت آلمان (AUSWEIS)، یا گذرنامه خارجی، یا مدرک پناهندگی

۴-اصل و یا تصویر کارت ملی (برای امور گذرنامه ارائه شماره ملی الزامی است)

۵-یک قطعه عکس مخصوص گذرنامه رنگی جدید تمام رخ با زمینه روشن بدون کلاه و عینک (برای بانوان بالاتر از ۷ سال سن، با حجاب کامل اسلامی)

۶- تکمیل یک نسخه فرم شماره ۱۰۳ برای دارندگان کارت ملیت آلمان (AUSWEIS)، یا گذرنامه خارجی

۷- تکمیل یک نسخه فرم شماره ۱۱۷ برای دارندگان مدرک پناهندگی

۸- اصل کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان دارای ۱۸ سال سن و بالاتر (تا سن ۵۰ سالگی تمام)

  • آقایان دارای ۱۸ سال سن و بالاتر (تا سن ۵۰سالگی تمام) که کارت پایان خدمت یا معافیت دریافت نکرده‌اند (مشمولین) در صورت داشتن شرایط لازم باید نسبت به درخواست درج مهر خروج مشمولین اقدام نمایند.

۹-اجازه کتبی شوهر برای بانوان متاهل دارای همسر ایرانی (در صورتی که خواستار تغییر محل اقامت از ایران به آلمان باشند) و اجازه کتبی پدر برای فرزندان زیر ۱۸ سال (فرم شماره ۱۰۵)، اجازه نامه مذکور باید با حضور پدر و یا شوهر تنظیم و توسط مسئولین بخش گذرنامه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ تائید گردد.

** بانوان ایرانی که در پاسپورت قبلی آنان محل اقامت، آلمان درج شده است نیازی به اجازه مجدد همسر ندارند.

توضیحات مهم:

۱-تصویر مدارک هویتی مانند شناسنامه، کارت پایان خدمت یا معافیت و کارت ملی تنها در صورتی به جای اصل آن‌ها قابل پذیرش خواهد بود که از طریق وزارت امور خارجه در تهران (ساختمان شماره ۳ وزارت امور خارجه، بخش مقیمین خارج از کشور) و در سایر شهرها از طریق دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه مستقر در مراکز استانها برای این نمایندگی ارسال گردد.

۲-حضور متقاضیان صدور اولین گذرنامه یا دارندگان گذرنامه صادره از ایران و یا سایر نمایندگی‌ها در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ به هنگام ارائه درخواست الزامی است.

پست الکترونیکی (ایمیل): Email: info@iranhamburg. de

مشخصات حساب بانکی:

Iranische Botschaft der Islamischen Republik Iran

DE ۴.۱۰۰۷ ۰۰۰.۰۷۲۸ ۸۳۴.۰۰

BIC:DEUTDEBBXXX

برای مشاهده تعرفه‌های مربوط به گذرنامه اینجا را کلیک کنید.

برای مشاهده اطلاعیه تعیین نوبت مراجعه اینجا را کلیک کنید.

در صورتی که پس از مطالعه کامل مطالب مرتبط با درخواست خود در این سایت، نیاز به برقراری تماس با بخش گذرنامه داشتید می‌توانید از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶:۳۰ با تلفن ۰۴۰۵۱۴۴۰۶۳۱ و یا تلفن ۰۴۰۵۱۴۴۰۶۴۰ تماس حاصل نمایید.

اطلاعات تکمیلی جهت صدور و تمدید گذرنامه در کنسولگری ایران در هامبورگ

اطلاعات کامل درباره صدور و تمدید گذرنامه در سفارت ایران در مونیخ آلمان

صدور و تعویض گذرنامه

  • کلیه اتباع جمهوری اسلامی ایران که دارای شناسنامه معتبر باشند، درصورت تقاضا و ارائه مدارک لازم، گذرنامه دریافت خواهند نمود
  • آن دسته از اتباع ایرانی که از اعتبار گذرنامه آنان شش ماه و یا کمتر باقی مانده است، می بایست نسبت به تجدید گذرنامه خود اقدام نمایند. حضور متقاضیان برای صدور اولین گذرنامه (دارندگان گذرنامه صادره از ایران و یا خارج از آلمان) در سرکنسولگری ضروری است .
  • باتوجه به راه اندازی سامانه جدید برای تنظیم درخواست صدور و یا تجدید گذرنامه به نام سامانه میخک (MIKHAK.MFA.GOV.IR)، لازم است متقاضیان نسبت به ثبت نام در سامانه مذکور و بارگذاری تصاویر مدارک مشروحه زیر در آن تا دریافت کد رهگیری اقدام نموده و به همراه اصل مدارک مذکور به این نمایندگی مراجعه نمایند.
  • چنانچه پاسپورت ایرانی در آلمان قبلاً از سوی یکی از نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در آلمان (برلین، فرانکفورت و هامبورگ) با محل اقامت آلمان صادر شده باشد، جهت تعویض آن نیازی به حضور متقاضی نخواهد بود. در این صورت لازم است قبل از ارسال مدارک بوسیله پست، درخواست انتقال پرونده کنسولی خود به مونیخ را به صورت کتبی از نمایندگی مربوطه اعلام و پس از گذشت دو روز کاری و اطمینان از مکاتبه صورت گرفته بین دو نمایندگی، نسبت به ثبت نام در سامانه میخک و دریافت کد رهگیری اقدام و سپس اصل مدارک مورد نیاز را به سرکنسولگری مونیخ ارسال نمایند .
  • آن دسته از متقاضیانی که روش پستی را جهت تمدید گذرنامه انتخاب می نمایند، لازم است کد رهگیری دریافتی از سامانه میخک را به همراه مدارک مشروحه زیر ارسال نمایند :

۱ – اصل گذرنامه موجود ۲ – اصل شناسنامه ۳ – کارت معافی یا پایان خدمت ۴ – کپی و یا اصل کارت اقامت معتبر خارجی ۵ – یک قطعه عکس ۴۶ و یا ۴۳( بدون عینک و کلاه / برای خانمهای بالای ۹ سال با حجاب ) ۶ – اصل فیش واریزی هزینه گذرنامه ۷ – پاکت برگشت پستی جهت ارسال گذرنامه صادر شده.

مدارک و مراحل مورد نیاز برای مراجعه حضوری:

-یک قطعه عکس پرسنلی جدید ۴۳ یا ۴۶ بیومتریک (بدون عینک ، کلاه و برای خانم ها با حجاب کامل)

  • ثبت در خواست در سامانه میخک و دریافت کد رهگیری
  • حضور متقاضی در محل سرکنسولگری

-اصل شناسنامه (شناسنامه عکس دار برای افراد بالای ۱۵ سال) .

  • اصل کارت ملی (برای افراد بالای ۱۵ سال) .
  • اصل گذرنامه موجود که مایل به تعویض آن هستید
  • اصل کارت اقامت معتبر
  • اصل کارت پایان خدمت یا معافیت نظام وظیفه (برای آقایان)
  • کارت بانکی به منظور پرداخت هزینه صدور یا تجدید گذرنامه.
تمدید پاسپورت ایرانی در آلمان (مونیخ)

توجه:

  • زمان مورد نیاز برای صدور گذرنامه از سه روز الی یک هفته می باشد.
  • تجدید گذرنامه برای دانشجویانی که دارای مجوز استفاده از تسهیلات دانشجویی هستند به صورت رایگان صورت می گیرد .
  • دانشجویان و خانواده آنها که گذرنامه رایگان دانشجویی دریافت نموده اند، پس از فراغت از تحصیل در خارج از کشور، مهر خروج دانشجویی به آنان تعلق نخواهد گرفت، در این شرایط، در اولین سفر به ایران و پیش از خروج کشور، می بایست به پلیس گذرنامه مراجعه و اقدامات لازم را برای اخذ مهر خروج بعمل آورند.
  • آقایان دارای ۱۸ سال سن و بالاتر که کارت پایان خدمت یا معافیت دریافت نکرده اند به شرطی که حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند، باید نسبت به تکمیل درخواست درج مهر خروج مشمولین در سامانه میخک اقدام نمایند .
  • افراد بالای ۱۵ سال سن باید دارای شناسنامه عکسدار باشند. درغیر اینصورت لازم است ابتدا به بخش عکسدار کردن این سایت مراجعه و راهنمای آن را مطالعه نموده و از طریق بخش مربوطه در سرکنسولگری شناسنامه خود را عکسدار نمایند.
  • حضور شوهر و رضایت کتبی او برای خانم های متاهل جهت تغییر محل اقامت و همچنین رضایت کتبی و حضور پدر برای تغییر محل اقامت فرزندان زیر ۱۸ سال و تکمیل فرم شماره ۵ در سرکنسولگری ضروری است .
  • تغییر محل اقامت و صدور مجوز خروج فرزندان زیر ۱۸ سال سن منوط به ارائه مجوز رسمی پدر یا حکم صادره از سوی دادگاه ذیصلاح ایران می باشد و حضور پدر در سرکنسولگری الزامی می باشد .
  • کلیه درخواست های مربوط به صدور گذرنامه افراد زیر ۱۸ سال سن باید توسط پدر و یا قیم قانونی وی امضاء شوند.
  • چنانچه شوهر بانوی متقاضی تفکیک گذرنامه و تغییر محل اقامت فوت شده و یا از یکدیگر جدا شده باشند، ارائه اصل گواهی فوت شوهر و یا شناسنامه حاوی ثبت فوت، ارائه اصل سند طلاق و یا شناسنامه حاوی ثبت طلاق الزامی است .
  • بانوان ایرانی متقاضی تفکیک گذرنامه و تغییر محل اقامت که با مرد خارجی ازدواج نموده اند نیازی به ارائه مجوز شوهر ندارند .
  • تصویر مدارک هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی و … تنها در صورتی به جای اصل آنها قابل پذیرش خواهد بود که از طریق وزارت امور خارجه در تهران (ساختمان شماره ۳، اداره گذرنامه و روادید) و یا یکی از دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه در مراکز استان ها مانند شهرهای شیراز، تبریز، مشهد و ساری … بانامه رسمی برای این نمایندگی ارسال گردد.

نکته قابل توجه :

سرکنسولگری ایران در مونیح توجه متقاضیان محترم گذرنامه را قبل از مراجعه حضوری و ارائه درخواست، ابتدا به اطمینان از ثبت نام در سامانه میخک و دریافت کد رهگیری و نیز صحت کامل ورود اطلاعات در سامانه مذکور جلب می نماید.

بدیهی است چنانچه بعد از صدور گذرنامه مغایرتی اعلام شود ، مسئولیت و هزینه صدور آن به عهده متقاضی است

و همچنین از پذیرش درخواست و مدارک متقاضیان بدون ثبت نام در سامانه مورد نظر معذور و مدارک بدون بررسی برگشت داده خواهد شد.

توجه :کلیه خدمات گذرنامه ای در کنسولگری ایران در مونیخ بدون وقت قبلی صورت می گیرد.

لطفا پس از اطمینان از ثبت درخواست خود در سامانه میخک در هریک از روزهای کاری از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲ مراجعه فرمایید.

جدول هزینه های گذرنامه

اطلاع درباره صدور و تمدید گذرنامه و پاسپورت ایرانی در سفارت ایران در مونیخ آلمان

هزینه پاسپورت ایرانی در آلمان

ردیفخدمات گذرنامه ایمبلغ به یورو€
۱صدور گذرنامه۱۰۰
۲صدورگذرنامه افراد زیر دو سال تمام۵۰
۳تغییر محل اقامت۲۰
۴درج مهر اجازه خروج مشمولین برای اولین بار۵۰
۵درج مهر اجازه خروج مشمولین برای بار دوم و بعدازآن۲۰
۶صدورگذرنامه مفقوده یا مخدوشه و آب دیده۱۸۰
۷استعلام آخرین خروج۲۰
۸استعلام جهت اخذ مجوز خروج برای عابرین غیر مجاز۳۵یا ۷۹        با توجه به شرایط
۹صدورگذرنامه عابرین غیر مجاز۲۵۰

سوالات متداول

هزینه پاسپورت ایرانی در آلمان چقدر است؟

به صورت کلی هزینه تمدید پاسپورت در آلمان ۱۰۰ یورو است.

درخواست پاسپورت ایرانی در آلمان چگونه است؟

به طور کلی برای درخواست پاسپورت ایرانی لازم است در سامانه میخک ثبت نام نموده و از بخش گذرنامه کد رهگیری مربوطه را اخذ کرد. سپس با مدارک لازم به به کنسولگری مراجعه نمود. دو نکته در این جا حائز اهمیت است. در برخی کنسولگری ها نوبت گیری الزامی است و همچنین برخی از کنسولگری ها برای گروهی که واجد شرایط باشند امکان تمدید پاسپورت به صورت پستی را فراهم کرده اند که هر دو موضوع را می بایست مدنظر قرار داد.

مدت زمان صدور و تمدید پاسپورت در آلمان چند روز است؟

این موضوع بستگی به کنسولگری دارد. در برخی از موارد حتی در همان روز مراجعه نیز پاسپورت تحویل داده میشود و در صورتیکیه حجم کاری بالا باشد ممکن است چند روز بعد از مراجعه گذرنامه جدید پست شود.

۴/۵ - (۲ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.