راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

کارت ملی هوشمند ایرانیان مقیم کانادا و آمریکا

در این مقاله قصد داریم درباره کارت ملی هوشمند ایرانیان مقیم کانادا و آمریکا توضیحات لازم را ارائه دهیم. از مهم‌ترین موضوعات این مقاله اطلاعات لازم درباره صدور کارت ملی هوشمند ایرانیان در داخل و خارج از کشور و همچنین ارایه آخرین اخبار مربوط به کارت‌های هوشمند در کنار توضیحات ضروری درباره امور کنسولی ایرانیان مقیم آمریکا و کاناداست.

کارت ملی هوشمند چیست؟

کارت هوشمند ملی یا کارت ملی نوعی کارت دیجیتالی است که توسط سازمان ثبت احوال کشور به عنوان مرجع امور هویتی کشور، تولید شده‌است. این کارت‌ها جایگزین کارت‌های ملی قدیمی شده‌اند. البته با توجه به این که هنوز بسیاری از ایرانیان مخصوصا در خارج از کشور امکان دریافت این نوع کارت‌ها را ندارند بسیاری از خدمات کنسولی در خارج از کشور به آن‌ها با کارت‌های قدیمی ارایه می‌شود.

آیا کارت ملی هوشمند ایرانیان مقیم کانادا و آمریکا صادر می‌شود؟

بله از تاریخ یکم مهر امسال این امکان البته با مراجعه حضوری فراهم آمده است.

اطلاعیه حفاظت منافع ایران درباره کارت ملی هوشمند

درخواست صدور کارت هوشمند ملی در دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن دی‌سی از تاریخ اول مهرماه ۱۴۰۱ برابر با ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۲ با تعیین وقت قبلی و به صورت حضوری انجام می‌پذیرد.

به موجب ماده ۳۸ قانون ثبت احوال و ماده ۲ قانون الزام اختصاص شماره ملی وکد پستی ده رقمی برای کلیه اتباع ایرانی و کاربردی شدن کارت شناسائی ملی، کلیه هموطنان ارجمند ساکن درحوزه این نمایندگی که به سن ۱۵سال تمام رسیده و دارای شناسنامه عکس‌دار معتبر جمهوری اسلامی ایران می‌باشــند می‌توانند با تعیین وقت قبلی و به صورت حضوری و همراه داشتن مدارک زیر به این نمایندگی مراجعه نمایند. 

مدارک و اقدامات لازم جهت دریافت کارت هوشمند ملی عبارتند از:

  1. تعیین وقت قبلی از طریق سیستم نوبت‌دهی
  2. تکمیل پرسشنامه عمومی (فرم ۰۰۱)
  3. اصل شناسنامه عکس‌دار معتبر ایرانی
  4. اصل مدرک اقامتی معتبر
  5. هزینه مربوطه طبق فهرست هزینه‌ها (فرم ۶۰۰) بصورت مانی اردر در وجه Embassy of Pakistan.
  6. نشانی کامل و کدپستی خود یا یکی از بستگان/دوستان در ایران 
  7. شماره تلفن همراه فعال خود یا یکی از بستگان/دوستان در ایران

پس از صدور کارت هوشمند ملی، از طریق پیامک به اطلاع شما خواهد رسید. در این هنگام با در دست داشتن اصل شناسنامه و تعیین وقت قبلی جهت دریافت آن به این نمایندگی مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید:

سوالات متداول

آیا برای دریافت کار ملی می توان وکالت داد؟

خیر، اخذ کارت ملی نیاز به حضور شخص دارد و با وکالت این امر انجام نمی شود.

ایرانیان خارج از کشور در مراجعه به ایران به کدام اداره ثبت مراجعه کنند؟

جهت تسریع در امور اداری هموطنان عزیز، ادارات پنج گانه ثبت احوال تهران، اداره ثبت احوال شمیرانات و شهر ری و نیز اداره کل ثبت احوال استان تهران واقع در پونک موظف شده اند، بمحض مراجعه هموطنان خارج از کشور، نسبت به صدور هرچه سریعتر کارت ملی ایشان اقدام نمایند. بنابراین بمحض ورود به ایران به یکی از مراکز فوق مراجعه نموده و نسبت به درخواست کارت ملی جدید خود اقدام نمایند. 

۴/۵ - (۶ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.