راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

طلاق در انگلیس

این مقاله راهنمای کامل و اطلاعات جامعی درباره طلاق در انگلیس و طلاق ایرانیان در انگلیس است. همچنین اگر می‌خواهید درباره قوانین و فرآیند طلاق ایرانیان در انگلیس اطلاعات کاملی داشته باشید ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

برای کد رهگیری میخک، مشاوره در خصوص پرونده طلاق و معرفی وکیل دادگستری با راهش تماس بگیرید.

فهرست

طلاق ایرانیان خارج از کشور مطابق قانون چه کشوری انجام می‌شود؟

مهم‌ترین نکته درباره طلاق ایرانیان خارج از کشور این است که کدام مرجع قانونی صلاحیت رسیدگی به احوال شخصیه – در اینجا طلاق – این افراد را دارد. در ماده ۶ قانون مدنی پاسخ این پرسش به صراحت آمده است که: «قوانین مربوط به احوال شخصیه از قبیل نکاح و طلاق و اهلیت اشخاص و ارث در مورد کلیه اتباع ایران ولو اینکه مقیم در خارجه باشند مجری خواهد بود.»
با این قانون مشخص می‌شود که مهم نیست یک ایرانی در کجا زندگی می‌کند و به صرف ایرانی بودن اگر خواهان طلاق رسمی ایرانی است می‌بایست از قوانین و مقررات مربوط به طلاق ایران پیروی کند.
البته این که طلاق ایرانی می‌بایست مطابق قوانین ایرانی – اسلامی صادر شود مخالف با رعایت و اجرای طلاق خارجی نیست. چنانچه در ادامه هم به تفصیل توضیح خواهیم داد در صورتی که یک ایرانی در خارج از کشور بخواهد طلاق وی توسط سفارت صادر شود می‌بایست حکم دادگاه صالحه آن کشور را نیز ارایه دهد.

آشنایی کلی با انواع روش‌های طلاق ایرانیان مقیم انگلیس

به طور کلی ایرانیان خارج از کشور از دو مسیر می‌توانند نسبت به درخواست صدور طلاق خود اقدام نمایند. شیوه اول اقدام از سوی سفارت و درخواست ثبت طلاق توسط سفارت و در اینجا سفارت ایران در انگلیس است. و شیوه دوم درخواست صدور حکم طلاق از دادگاه ایران است.
درخواست طلاق از دادگاه ایرانی نیز می‌تواند به واسطه وکالت نامه‌های صادره از سامانه میخک و سپردن پرونده وکالت طلاق به وکیل دادگستری باشد و همچنین روش دوم و ساده‌تر ثبت الکترونیک قرارداد وکالت با وکیل دادگستری از طریق سامانه ثنا است.
در ادامه هر سه روش را توضیخ خواهیم داد.

ثبت طلاق در سفارت ایران

در صورتی که مرد و زن ایرانی مقیم خارج از کشور شرایط زیر را داشته باشند به سادگی می‌توانند از سفارت درخواست طلاق بدهند:

  • طلاق توافقی باشد و هر دو موافق طلاق باشند
  • طلاق در دادگاه انگلیس هم ثبت و صادر شده باشد.
  • مرد و زن هر دو به دفتر اسلامی جهت خطبه طلاق مراجعه نمایند
  • مرد و زن هر دو به سفارت جهت ثبت طلاق مراجعه نمایند.

در صورتی که این ۴ شرط وجود داشته باشد طلاق ایرانی بدون مشکل در سفارت ایران در انگلیس – لندن ثبت و صادر می‌شود و اگر هر کدام از این شرایط نباشد مسائل خاص خود را دارد که به جهت طولانی شدن مقاله از آن اجتناب می‌کنیم و در صورتی که خواهان اطلاعات بیشتر در این قسمت باشید می‌توانید با کارشناسان راهش تماس بگیرید.

مدارک و شرایط درخواست ثبت طلاق با حضور زوجین در سفارت

  • تکمیل فرم درخواست ثبت طلاق (فرم ضمیمه می‌باشد)
  • ارائه اصل شناسنامه ایرانی زوجین
  • تکمیل فرم درخواست ثبت طلاق به صورت آنلاین از سامانه میخک http://mikhak.mfa.ir
  • گواهی جاری شدن صیغه طلاق شرعی با توافق وامضا زوجین صادره از مراکز اسلامی مورد تایید کنسولی لندن
  • ارائه اصل حکم نهایی طلاق صادره از دادگاه‌های انگلیسی (Absolute Divorce) ارائه مدرک‌های دیگر طلاق مورد تایید نیست مانند: Decree Nisi
  • ارائه اصل گذرنامه ایرانی و یا کپی گذرنامه ایرانی آقا و خانم
  • یک قطعه عکس جدید پاسپورت سایز از هر کدام از زوجین. تمام رخ، بدون کلاه و عینک و با زمینه سفید که مشخصات صاحبش در پشت آن نوشته شده و عکس بانوان با حجاب اسلامی باشد

توضیح مهم درباره برگه طلاق انگلیسی

نکته: قبل از ارایه گواهی انگلیسی نسبت به تایید آن توسط وزارت کشورانگلستان اقدام گردد. برای این کار با مراجعه به سایت ذیل نسبت به ارایه درخواست خود اقدام نمایید. لازم به ذکر است مطابق درخواست این مرجع برگه طلاق انگلیسی قبل از ارایه می‌بایست توسط یک وکیل انگلیسی کپی برابر اصل شده و آن برگه برای تایید به مقامات مربوطه ارئه گردد. همچنین این گواهی باید توسط مترجم رسمی به زبان فارسی ترجمه شود.
https://www.gov.uk/get-document-legalised

نکات مهم در ثبت طلاق در سفارت ایران در لندن

  • ثبت طلاق پس از سپری شدن ۳ ماه و ۱۰ روز از تاریخ جاری شدن صیغه طلاق شرعی و احرازعدم رجوع امکان‌پذیر می‌باشد
  • حضورزوجین یا وکلای رسمی آنان که وکالتنامه آن‌ها توسط دفاتر دولتی ایران تائید شده باشد، برای امضاء دفاترثبت طلاق در نمایندگی الزامی است.
  • با ثبت طلاق در شناسنامه‌ها و ارائه سند رسمی طلاق به طرفین (نسخه اصل تحویل زوجه و تصویر برابر اصل آن به زوج تحویل می‌گردد)، طلاق طرفین رسمیت می‌یابد
  • پرداخت هزینه تعرفه کنسولی جهت ثبت طلاق شماره حساب و جدول تعرفه (هزینه) دریافت خدمات کنسولی
  • بدون وقت قبلی به کنسولی مراجعه نفرمایید. سامانه نوبت گیری https://appointment.mfa.gov.ir
  • پرینت کد رهگیری الزامی می‌باشد.

قوانین طلاق در انگلیس

دلایل لازم برای صدور طلاق از سوی دادگاه انگلستان

اگر شما می‌خواهید سفارت ایران در انگلیس طلاق شما را صادر کند چنانچه در بالاتر اشاره شد به طلاقنامه صادره از دادگاه انگلیس هم نیاز دارید. در همین رابطه لازم است بدانید دادگاه‌ها در انگلیس به چه شرطی حکم طلاق را می‌دهند.

طبق قوانین انگلستان اگر زوجین بخواهند از یکدیگر جدا شوند و درخواست طلاق بدهند باید یکی از مواردی ذیل را اثبات کند

خیانت عامل طلاق در انگلیس
اگر هر یک از زوجین با شخص دیگری رابطه جنسی برقرار کند و طرف مقابل بتواند این موضوع را به دادگاه اثبات کند. حکم طلاق برای وی صادر می‌شود

رفتار غیر منطقی عام طلاق در انگلیس
هرگاه هر یک از زوجین مرتکب رفتارهایی شوند که از منطق به دور و ادامه زندگی را برای طرف مقابل دشوار و غیرقابل تحمل می‌کند. و طرف مقابل بتواند این موضوع را به دادگاه ثابت کند میتوانند طلاق بگیرد. این رفتارهای غیرمنطقی شامل رفتارهایی مانند خشونت فیزیکی ضرب و شتم توهین تهدید اعتیاد و یا خودداری از پرداخت نفقه می‌باشد.

مورد سوم ترک زندگی مشترک عامل طلاق در انگلیس
اگر هر یک از زوجین بعد از اقدام به ترک زندگی مشترک کند. البته در صورتی که حداقل شش ماه با هم زندگی کرده باشند. این اقدام وی بدون هیچ گونه دلیل موجه توافق و بیشتر از دو سال صورت گرفته باشد میتواند زمینه طلاق را برای طرف مقابل فراهم کند.

زندگی جدا
موردچهارم زمانی که طرفین برای مدت دو سال یا بیشتر جدا از یکدیگر زندگی کرده باشند. و هر دو نیز در مورد طلاق حضانت و امور مالی مربوط به آن توافق داشته باشند. ۵ زمانی که طرفین به مدت ۵ سال جدا از یکدیگر زندگی کرده باشند در این خصوص برخلاف مورد قبل حتی بدون توافق طرفین می‌توان درخواست طلاق داد.

صدور طلاق در دادگاه‌های ایران با وکالت نامه میخک

ایرانیان خارج از کشور و مقیم انگلیس بسیاری هستند که خواهان روش اول برای صدور طلاق نیستند و می‌خواهند فقط طلاق آن‌ها را دادگاهی در ایران صادر کند. این افراد می‌توانند پرونده طلاق خود را به یک وکیل دادگستری بدهند. البته باید توجه داشت که در پرونده طلاق یک وکیل نمی‌تواند وکالت مرد و زن را قبول کند و لازم است دو وکیل جداگانه برای پرونده طلاق از سوی مرد و زن ایرانی گرفته شود.

برای وکات طلاق در انگلیس می‌توان درخواست صدور وکالت طلاق را از طریق سامانه میخک وزارت امور خارجه انجام داد. برای این کار می‌بایست زن و مرد هر کدام به طور جداگانه در سامانه میخک ثبت نام کنند و بعد از تکمیل بخش وکالت طلاق با گرفتن کد رهگیری نسبت به گرفتن وقت برای مراجعه به سفارت انگلیس در لندن اقدام کنند. سپس در سفارت ایران در لندن وکالت نامه صادر می‌شود و در ایران ادامه امور را وکیل دادگستری انجام می‌دهد.

نکته مهم:
در وکالت طلاق نیازی نیست که وکالت مستقیما به وکیل دادگتسری داده شود و شما می‌توانید وکالت را به هر یک دوستان ویا خویشاوندان خود بدهید و آن‌ها از طرف شما با این وکالت نامه اقدام به گرفتن وکیل دادگستری در ایران کنند.

صدور طلاق در دادگاه هی ایران با وکالت نامه از ثنا

اما سریع‌ترین روش برای عقد قرارداد با وکیل دادگستری از طریق سامانه ثنا است. در این روش دیگر نیازی به مراجعه به سفارت برای گرفتن وکالت نامه هم نیست و قرارداد وکالت با وکیل به صورت الکترونیک و فوری ثبت و تائید می‌شود.
ایرانیانی که در سامانه ثنا ثبت نام کرده‌اند می‌توانند از این روش استفاده کنند. البته ثبت نام در سامانه ثنا به صورت غیرحضوری هم امکان‌پذیر است که در مقاله ثنا ایرانیان خارج از کشور آن را توضیح و آموزش داده ایم.

هزینه طلاق ایرانی در انگلیس

هزینه طلاق ایرانیان خارج از کشور بستگی به این دارد که کدام یک از روش‌های بالا را برای طلاق انتخاب کرده باشید.

شیوه اول- طلاق توسط سفارت:

در این روش شما می‌بایست هزینه‌های مختلفی از جمله هزینه طلاق در انگلیس- هزینه ترجمه برگ طلاق- هزینه خطبه عقد طلاق در مرکز اسلامی و هزینه‌های سفارت را پرداخت کنید.
هزینه ثبت طلاق (در شرایط حضور زوجین) معادل ۵۰ یورو است و دیگر تعرفه‌های کنسولی را در این لینک ملاحظه می‌کنید.

شیوه دوم- هزینه طلاق با وکالت نامه میخک
در این مدل طلاق شما در انگلیس یک هزینه وکالت نامه دارید که معادل ۲۰ یورو است و در ایران نیز هزینه وکیل دادگستری است که توافقی است. هزینه‌های دادرسی دادگاه و دفتر طلاق نیز کمتر از یک میلیون تومان است.

شیوه سوم- وکالت از طریق ثنا
در این شیوه شما هزینه وکالت نامه در سفارت ندارید و فقط هزینه وکیل در ایران و هزینه دادرسی و دفتر طلاق است.

وکیل طلاق ایرانی – فوری و کم هزینه

اگر شما به دنبال وکلای متخصص در زمینه طلاق هستید که با هزینه منصفانه و فوری پرونده شما را انجام دهند می‌توانید با ما تماس بگیرید.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.