راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

اینترنشنال عدل ایران چیست ؟

پس از راه اندازی سامانه ثنا در داخل کشور توسط قوه قضائیه و استقبال عمومی مردم از این سامانه الکترونیکی چند سالی است که سامانه ثنا خارج از کشور هم برای ایرانیان خارج از کشور راه اندازی شده است. اگر شما در خارج از کشور زندگی می‌کنید و یا به واسطه پرونده‌ای با یک ایرانی خارج از کشور ارتباط دارید آشنایی با سامانه اینترنشنال عدل ایران به آدرس www. international. adliran. ir برای شما مفید می‌تواند باشد.

ثبت‌نام شما را در سامانه ثنا انجام می‌دهیم.
۰۲۱۲۸۴۲۹۱۶۳
۰۹۳۳۵۵۴۵۶۸۱

در ادامه این مقاله از امکانات این سامانه و نحوه ثبت نام در آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

فهرست

سامانه ثنا چیست؟

سامانه ثنا که به واسطه آدرس الکترونیکی adliran. ir آن عدل ایران هم شناخته می‌شود یکی از مهم‌ترین سامانه‌های قوه قضائیه برای کلیه شهروندان ایرانی است. مهم‌ترین بخش این سامانه که سامانه ابلاغ قضایی هم شناخته می‌شود ابلاغ الکترونیک دادگستری است که دیگر به صورت کاغذی ارسال نمی‌شود.

سامانه ثنا در حقیقت جهت حذف فرآیند ارسال‌های حضوری و کاغذی ابلاغیه‌های قضایی است که این روند را آسان‌تر و بدون اشکال کرده است. در این شیوه دیگر مشکلاتی مانند تغییر آدرس، نبودن شخص برای دریافت ابلاغیه و دیگر موضوعاتی که با حضوری بودن ابلاغیه متصور است پیش نمی‌آید. ابلاغیه‌های قضایی در حال حاضر برای هر ایرانی به صندوق اختصاصی پیام‌های الکترونیک وی در این سامانه ارسال می‌شود.

امکانات سامانه ثنا برای ایرانیان خارج از کشور

در سال ۱۳۹۹ قوه قضائیه برای ایرانیان خارج از کشور امکان تازه‌ای فراهم کرد. قوه قضائیه در این سال امکان ثبت نام اکترونیک و غیرحضوری در سامانه ثنا را برای این گروه از شهروندان ایرانی ایجاد شد. تا پیش از آن ثبت نام فقط به صورت حضوری و در داخل کشور میسر بود و یک ایرانی در خارج از کشور نمی‌توانست کد ثنا برای ورود به این سامانه داشته باشد و از خدمات آن استفاده کند.

در حال حاضر تمامی ایرانیان خارج از کشوربه راحتی می‌توانند از خدمات متنوع این سامانه استفاده کنند.

هموطنان ایرانی خارج از کشور، می‌توانند از کلیه خدمات قضایی همچون رویت ابلاغیه‌ها و متن دادنامه‌های صادر شده، و اخذ نوبت از واحدهای قضایی برای پرونده‌های خود و همچنین درخواست گواهی‌عدم سوءپیشینه استفاده کنند.

ثبت نام در اینترنشنال عدل ایران و احراز هویت

ثبت نام در اینترنشنال عدل ایران (سامانه ثنا خارج از کشور) از دو آدرس اینترنتی kharej. adliran. ir و international. adliran. ir امکان‌پذیر است. با ورود به این سامانه و ثبت اطلاعات شخصی کدی برای تلفن همراه شما ارسال می‌شود که بعد از تائید آن وارد مرحله تائید هویت چهره و امضا می‌شوید.

این بخش نیز به صورت غیرحضوری است و تائید چهره توسط رایانه و تطبیق چهره با تصویر شما در سیستم ثبت احوال به صورت فوری و در لحظه انجام میشود. در صورتیکه این مرحله تائید شود کد ثنا به شماره تلفن شما ارسال شده و از همان لحظه می‌توانید از امکانات سامانه ثنا استفاده نمائید.

قرارداد با وکیل دادگستری با ثنا

یکی از مزایای اینترنشنال عدل ایران international. adliran. ir برای ایرانیان خارج از کشور امکان گرفتن وکیل بدون حضور در ایران است. در صورتی که شخص در سامانه ثنا ثبت نام کند می‌تواند به صورت غیرحضوری برای پرونده‌های قضایی خود وکیل دادگستری بگیرد و وکالتنامه نیز به صورت الکترونیکی و غیر حضوری امضا می‌شود. از این امکان برای طلاق غیرحضوری ایرانیان خارج از کشور هم استفاده می‌شود.

درخواست گواهی‌عدم سوء پیشینه از طریق سامانه اینترنشنال عدل ایران

بسیاری از ایرانیان خارج از کشور برای موضوعات مربوط به شهروندی خود در دیگر کشورها به گواهی‌عدم سوء پیشینه نیاز پیدا می‌کنند. تا پیش از راه اندازی سامانه ثنا برای ایرانیان خارج از کشور فقط از طریق سامانه میخک امکان درخواست گواهی‌عدم سوء پیشنیه برای آنها میسر بود که زمان زیادی هم تا تائید و صدور آن لازم بود.

از طریق اینترنشنال عدل ایران درخواست‌های گواهی‌عدم سوء پیشنیه به طور متوسط در دو روز کاری صادر می‌شوند و نسخه پی دی اف آن در سامانه ثنا قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید

سوالات متداول

مهم‌ترین خدمات سامانه ثنا خارج از کشور (اینترنشنال عدل ایران) برای ایرانیان خارج از کشور چیست؟

رویت ابلاغیه‌ها و متن دادنامه‌های صادر شده، اطلاع‌رسانی روند پرونده، اخذ نوبت از واحدهای قضایی برای پرونده‌های خود، درخواست گواهی‌عدم سوءپیشینه و همچنین عقد قرارداد وکالت با وکلای دادگستری به صورت غیرحضوری

تفاوت سامانه ثنا با سامانه میخک چیست؟

این دو سامانه متفاوت از هم می‌باشند سامانه میخک زیرمجموعه وزارت امورخارجه ایران و سامانه ثنا مربوط به قوه قضائیه است. تا پیش از سامانه ثنا خارج از کشور درخواست گواهی‌عدم سوء پیشینه و ثبت وکالت با وکیل دادگستری فقط از طریق سامانه میخک امکان‌پذیر بود اما پس از راه اندازی سامانه اینترنشنال عدل ایران هر دو خدمت فوق به شکل ساده‌تری از این سامانه درخواست و انجام می‌شود.

آیا در خارج از کشور سفارتخانه ها و کنسولگری ها پشتیبانی از این سامانه را انجام می دهند؟

خیر،این سامانه متعلق به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است و لذا پشتیبانی این سامانه در اختیار سفارت خانه ها نمی‌باشد.

۳.۶/۵ - (۵ امتیاز)
7 نظرات
  1. حبيب سليماني می گوید

    بسیار عالی اما چطوری میتونم از ابلاغ هایم خبردار بشم ؟

    1. راهشگر می گوید

      سلام وقت بخیر
      هر زمانی ابلاغ جدیدی باشد به شما و شماره تلفنی که برای ثبت نام در ثنا داده اید پیامک ارسال می شود و می توانید وارد سایت شده و چک کنید.

  2. ناشناس می گوید

    با سلام
    اگر کسی در سامانه ثنا داخل کشور ثبت نام کرده باشه
    بعد در خوارج از کشور باشه.
    باید به اینترنشنال عدل ایران مراجعه کنه و دوباره از اول ثبت نام کنه یا اطلاعاتش میشه منتقل بشه

    1. راهشگر می گوید

      سلام وقت بخیر
      خیر نه نیازی به ثبت نام دوباره است و نه امکان ثبت نام دوباره برای کسی که قبلا ثبت نام کرده است.
      موفق باشید

  3. بهروز می گوید

    با سلام من در ایران ثنا داشته ام ولی الان خارج از کشور زندگی میکنم چگونه می‌توانم به شماره ام در انگلیس اکتیوش کنم ، ممنون از راهنمایی

  4. کیان می گوید

    سلام سامانه ثنا برای ما باز نمیشه اصلا چجوری باید بازش کنیم؟

  5. علی اخلاقی می گوید

    سلام هرچقدر میزنم ابلاغیه را باز کنم نمیشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.