راهش
مرجع تخصصی اخبار حقوقی ایران و جهان

ثبت ازدواج در سفارت ایران در ترکیه

در حال حاضر ایرانیان بسیاری به کشور ترکیه مهاجرت کرده‌اند و در این کشور زندگی می‌کنند. کلیه امور مربوط به احوالات شخصیه ایرانیان مانند دریافت شناسنامه، ازدواج و طلاق در کنسولگری‌ها و سفارت ایران در ترکیه انجام می‌شود. در این مقاله شرایط و مدارک ثبت ازدواج در سفارت ایران در ترکیه را توضیح می‌دهیم.

در این مقاله می‌خوانید:

رویه کلی ارایه خدمات در سفارت ایران در ترکیه (آنکارا)

جهت بهره گیری از خدمات کنسولی شامل مانند ثبت ازدواج می‌بایست به سایت مدیریت یکپارچه خدمان کنسولی- میخک (mikhak. mfa. gov. ir) مراجعه نمایید. پس از ورود در سامانه مذکور و انتخاب خدمت مورد نیاز و طی کردن مراحل مربوطه کد رهگیری را اخذ و با اصل مدارک بارگذاری شده در یکی از روزهای هفته از دوشنبه تا جمعه ساعت ۸/۳۰ لغایت ۱۲ به سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا مراجعه فرمایید.

وکالت ازدواج از ترکیه

در صورتیکه آقا یا خانم در ترکیه زندگی می‌کنند و قصد دارند در ایران ازدواج آن‌ها ثبت شود کافی است به هر شخصی که تمایل داشته باشند وکالت ازدواج بدهند تا ازدواج آن‌ها به صورت وکالتی در دفتر ازدواج در ایران به ثبت برسد. در این حالت نیازی به حضور شخص موکل نیست.

در ادامه بخوانید: تنظیم وکالتنامه خارج از کشور

مدارک لازم ثبت ازدواج در سفارت

۱– درخواستنامه تکمیل شده ثبت ازدواج توسط زوجین در سامانه میخک به آدرس (Mikhak. mfa. gov. ir)
۲– اصل اجازه‌نامه رسمی ولی قهری دوشیزه، در صورت فوت ولی قهری زوجه، ارائه گواهی فوت ولی ضروری است. ضمنا چنانچه زوجین دارای سابقه طلاق و یا وفات همسر در شناسنامه باشند ارائه اصل طلاق نامه و یا گواهی فوت الزامی است. در این صورت ارائه اجازه نامه ولی قهری ضرورت ندارد.
۳– اصل شناسنامه معتبر و عکسدار زوجین.
۴– اصل گواهی ازدواج شرعی زوجین، صادره از مراکز اسلامی مورد قبول نمایندگی.
۵– اصل گواهی ازدواج محلی زوجین، صادره مقامات ذیصلاح کشور متوقف فیه.
۶– گواهی نامه بهداشتی زوجین مبنی بر سلامت کامل و نداشتن هرگونه بیماری‌های واگیردار و مانع از ازدواج شامل (ایدز، هپاتیت، بیماری‌های مقاربتی، اعتیاد و تالاسمی).
۷– اصل قبض بانکی واریز هزینه ثبت ازدواج به حساب نمایندگی مطابق بخشنامه تعرفه کنسولی.

۸– سه قطعه عکس جدید هر یک از زوجین.

مدت زمان و هزینه ثبت ازدواج

متوسط مدت زمان ارائه خدمت: یک هفته کاری
هزینه ارائه خدمت به خدمت گیرندگان: ۳۵ یورو

نوبت گیری برای مراجعه به سفارت

انجام کلیه خدمات و امور کنسولی، تنها از طریق سامانه نوبت‌دهی و به صورت مراجعه حضوری انجام خواهد شد؛ بنابراین از هموطنان گرامی و مراجعین محترم تقاضا می‌شود جهت پیشگیری از اتلاف وقت خود و دیگر مراجعین، پس از اخذ کد رهگیری از سامانه میخک و دریافت نوبت از نشانی: https://appointment.mfa.ir به سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا مراجعه نمایند. بنابراین هموطنان گرامی به این مهم توجه داشته باشند که بدون داشتن نوبت قبلی، امکان ورود به بخش کنسولی را نخواهند داشت.

حوزه‌های خدمات کنسولی سفارت ایران در آنکارا

آنکارا، افیون، بلو، بوردور، چانکری، چروم، اسکی شهیر، اسپارتا، کاستامونو، کایسری، کرشهیر، قونیه، نوشهیر، نیده، یوزگات، زنگولداک، دنیزلی، آکسارای، کارابوک، بارتین، آدانا، آنتالیا، مرسین، مولا، کارامان، کریک کاله.

خدمات کنسولی در سرکنسولگری‌های ایران ترکیه

غیر از آنکارا که سفارت ایران در ترکیه در آن قراردارد، جمهوری اسلامی ایران ۳ سرکنسولگری دیگر در شهرهای استانبول، ارزروم و طرابوزان هم دارد. ایرانیانی که در حوزه‌های این سرکنسولگری‌ها زندگی می‌کنند می‌توانند جهت ثبت ازدواج خود به این نمایندگی‌ها مراجعه کنند.
شرایط کلی مانند لزوم ثبت نام در سامانه میخک در تمام این سرکنسولگری‌ها مانند سفارت ایران در آنکاراست فقط نمایندگی‌های ایران در ارزروم و طرابوزان نیاز به نوبت گیری ندارند.

بیشتر بخوانید: وقت گرفتن از سفارت ایران در آنکارا

سوالات متداول

گواهی عقد شرعی که توسط متقاضیان ثبت ازدواج به نمایندگی ارائه می‌شود باید حاوی چه موارد مهمی باشد؟

کلیه گواهی‌های عقد شرعی صادره مراکز فرهنگی و اسلامی باید حاوی موارد زیر باشد:
مشخصات سجلی زوجین همراه با عکس، شماره ملی، نشانی و شماره تلفن زوجین در ایران و همچنین محل اقامت آن‌ها در خارج از کشور.
– دائمی بودن ازدواج شرعی زوجین.
– مهریه و مقدار آن.
– شرط یا شروط ضمن عقد.
– امضای زوجین، شهود، عاقد و مهر مرکز صادرکننده.

استناد قانونی ثبت ازدواج مردان ایرانی با بانوان خارجی در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران چیست؟

ثبت ازدواج مردان ایرانی با بانوان خارجی در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به استناد ماده ۳۱ قانون ثبت احوال، بند و ماده ۵ کنوانسیون ۱۹۶۳ وین، بند ۶ ماده ۳ قانون وظایف وزارت امور خارجه و بخشنامه شماره: ۲۵۰/۷۲۲/۲۰۰۰/۲۶۲۷۷۵۱/۸۱۰ مورخ ۳۱/۰۱/۱۳۹۳ انجام می‌پذیرد.

آیا برای ازدواج زن و مرد ایرانی در کشور محل اقامت نیاز به ترجمه گواهی تجرد می‌باشد؟

خیر. با اصل شناسنامه و در صورت داران بودن گواهی تجرد به سفارت کشورمان در کشور محل اقامت مراجعه نموده و نسبت به ترجمه گواهی تجرد و گواهی ولادت به زبان آن کشور از سوی سفارت اقدام گردد.

نحوه صدور پروانه زناشوئی در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران چگونه می‌باشد؟

به استناد ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی منوط به صدور پروانه زناشوئی است که از اختیارات وزارت کشور بوده و در خارج از کشور به بالاترین مقام نمایندگی‌ها (سفیر، سرکنسول و کاردار) تفویض گردیده است.

شرط ثبت ازدواج و صدور پروانه زناشوئی زن ایرانی با مرد خارجی غیرمسلمان در نمایندگی‌ها چگونه است؟

به استناد ماده ۱۰۵۹ قانون مدنی نکاح مسلمه با غیرمسلم جایز نیست و ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی نزد نمایندگی‌ها، منوط به تشرف مرد خارجی غیرمسلمان به دین مبین اسلام می‌باشد.

در ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی، دریافت کدام یک از مدارک ثبت ازدواج الزامی نبوده و اختیاری و بنا به درخواست زوجه ایرانی است؟

در صورت تمایل و درخواست زن ایرانی؛ اخذ گواهی‌های زیر از زوج الزامی خواهد بود ولی نیازی به ارسال آن‌ها به مرکز نیست و فقط در پرونده زوجه نگهداری می‌شود:
۱– گواهی‌عدم سوءپیشینه زوج.
۲– اصل گواهی تجرد زوج.
۳– گواهی رسمی صادره مقامات ذیصلاح محل مبنی بر استطاعت مالی مرد خارجی.
۴– تعهدنامه رسمی مرد خارجی مبنی بر پرداخت متعارف هزینه و نفقه زن و اولاد.

آیا زن ایرانی با مرد خارجی که در کشوری دیگر ازدواج نموده است می‌تواند ازدواج ایرانی خود را در شناسنامه به ثبت برساند؟

بله. با رجوع به سامانه میخک به آدرس (Mikhak. mfa. gov. ir) و موضوع درخواست ثبت ازدواج را با عنوان ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی انتخاب و با در دست داشتن مدارک لازم به سفارت کشورمان در محل اقامت خود مراجعه نماید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.